Filmrecensie: They/Them (2022) Geregisseerd door John Logan

Deze film verdient sowieso al punten voor zijn originaliteit. Hoe het met deze originaliteit omgaat is niet altijd even effectief, maar "They/Them" blijft hoe dan ook een interessante en unieke poging.

Valse verwachtingen

Ik denk dat het voornaamste probleem van de film is dat het valse verwachtingen wekt. De overgrote meerderheid van het publiek zal een typische slasher gaan verwachten, terwijl het eigenlijk totaal geen slasher is. Dit is verwarrend en zorgt ervoor dat je bij veel mensen al een achterstand hebt, maar ik weet tegelijkertijd ook zeker dat het voor een boel mensen als zeer verrassend en prettig zal gaan werken.

Horror met een boodschap

Dat de film anders is en verder ook niet omschreven kan worden als een typische slasher houdt verder niet in dat het niet een horror benadering kiest. Het blijft echter wel een film die er duidelijk voor kiest om ook een boodchap te verspreiden en hierbij nooit toelaat dat zijn horror hiervan in de weg komt te staan. Het zal een reden zijn waarom veel horrorliefhebbers dan ook ontegwijfeld wat teleurgesteld zullen zijn met deze film.

Ik kan daarnaast ook niet zeggen dat zijn boodschap altijd effectief overkomt. Het beviel mij zeer goed hoe de film een typische horror benadering en locaties en clichée gebruikte om de horrors van een homogenezingskamp uitbeelt, maar ik moet hierbij ook zeggen dat de manier waarop deze film dat doet mij vaak wel iets verwarde.

Brengt zijn boodschap niet heel overtuigend over

De film lijkt zichzelf af en toe wat in de voet te schieten. Ten eerste doet het dit met zijn stijl. Het is wat verwarrend hoe de film vaak komisch probeert te zijn, ook met de enorme karikaturen die zijn personages zijn, waardoor het soms zelfs wat lijkt alsof het een parodie op het slasher wil zijn.

Dit staat echter weer enorm haaks op de duidelijk meer serieuze achterliggende gedachtes van de film en zijn verhaal. Ik wist vaak dan ook niet hoe ik moest voelen tijdens het kijken van de film. Is het één waar je je gerust mee mag vermaken, of is het één die juist bedoeld is om je shockeren en aan het denken te zetten met zijn thema's. De film zelf weet hier geen duidelijk antwoord op te geven, door constant maar van sfeer en stijl te wisselen.

Ik weet haast ook wel heel erg zeker dat vrij veel dingen in de film metaforisch bedoeld zouden zijn. Probleem hiermee is dat ik echter echt niet zou weten hoe ik deze metaforen zou moeten interpreteren. De film zoals die nu is kan namelijk ook als vrij rechtlijnig en letterlijk worden beschouwd wat zijn verhaal betreft. Het is dan ook niet echt een film die je enorm aan het denken zet, terwijl het toch wel echt deze intentie lijkt te hebben.

Hoera, voor Kevin Bacon

Waar de film absoluut profijt van heeft, is de aanwezigheid van Kevin Bacon. Ja, ik begrijp ook niet goed waarom hij 'ja' had gezegd tegen deze film, maar hij weet zijn rol veel glans mee te geven. Hij is een prima slechterik, zonder daadwerkelijk een stereotypische slechterik te zijn. Een meer menselijke versie van een slechterik uit het ware leven zullen we maar zeggen, al doet hij uiteindelijk alsnog veel dingen die als zeer overdreven en ongeloofwaardig kunnen worden gezien.

Ook dit laat zien hoe de film af en toe wat botst met zijn eigen contrasterende stijlen en verhaalelementen. Alle andere personages in de film zijn tot op zekere hoogte ook echt wel interessant, maar doordat de film eigenlijk teveel verschillende personage heeft, weet het op geen sterk genoeg te concentreren, waardoor iedereen uiteindelijk ook behoorlijk oppervlakkig blijft. Niet ongebebruikelijk voor een film in het horror genre, maar wel een behoorlijke tekortkoming voor een film die meer pretendeert te zijn.

Zeker interessant

Zeker een interessant idee en ook absluut geen vreselijk slechte uitvoering. Het is alleen ook geen hele sterke. De boodschappen van de film komen niet heel erg aan en wat horror betreft heeft de film zelfs nog minder te bieden. Desalniettemin prima om te kijken wanneer je met een open blik en zonder verdere verwachtingen/kennis over de film deze zou gaan kijken.

6/10