Filmrecensie: My Sweet Monster (2021) Geregisseerd door Viktor Glukhushin & Maksim Volkov

Rusland staat bekend om een hoop dingen...maar het maken van animatiefilms is daar toch niet echt één van. In dat opzicht weet de film toch wel te verrassen met zijn behoorlijk hoge kwaliteit en redelijke originaliteit.

Volgt op een fijne manier dezelfde patronen als een Disney/Pixar film

Lang niet alle animatiefilms voelen alsof ze ook uit de Pixar or Disney studios hadden kunnen komen. In meerdere opzichten is dat echter wel het geval met "My Sweet Monster". En nee, ik zeg hier absoluut niet mee dat het dezelfde kwaliteiten heeft, maar het volgt wel veel van dezelfde patronen met zin verhaal en personages. Klinkt wellicht niet heel origineel, maar dat het veel van dezelfde patronen volgt en andere overeenkomsten vertoond met Disney en Pixar films houdt in dit geval niet in dat het verhaal zelf niet origineel is.

Ja, er is een prinses, ja er zijn magische beesten en ja, het gaat over liefde en familie, maar hoe het geheel is samengevoegd maakt "My Sweet Monster" alsnog toch een behoorlijk verfrissende genre poging.Niet enorm sterk of bijzonder allemaal, maar zeker dus verfissend en daarmee ook prima vermaak.

Ziet er goed uit

Over het algemeen ziet de film er ook nog eens prima uit. De ene scène overduidelijk wat meer gehaast dan de ander, maar het blijft wel duidelijk dat genoeg geld en talent in deze film was gestopt. Het geeft de film ook gelijk een prima overtuigende sfeer, die zeer typisch is voor films die een sprookjes/fantasiewereld proberen te creëren.

De personages zien er ook allemaal prima uit. Ze zijn leuk ontworpen, al blijft het wel waar dat lang niet alle personages goed weten te werken in de film. Dit heeft echter weinig te maken met de animaties, met des te meer met hoe ze geschreven zijn. Of ze zijn enorm cliché, of ze worden simpelweg niet goed of te weinig gebruikt in het verhaal. Zo zou de film ook absoluut meer gebaat zijn geweest bij een betere slechterik, om de film bijvoorbeeld ook net even wat meer spanning mee te geven. Het blijft nu wel erg braaf en veilig allemaal, wat leuk en prima is, alleen kan iedere film altijd wel wat meer dan alleen dat gebruiken, op wat voor (jonge) doelgroep je je ook richt.

Een nachtmerrie als een musical

Wat mij betreft hadden de liedjes ook wel achterwege gelaten kunnen worden...Het voelt ten eerste nooit echt helemaal lekker op zijn plaats en dus ook te geforceerd, Alsof de film vooraf had besloten dat het een aantal liedjes zou moeten hebben, maar vervolgens vergeten was om dit ook werkelijk in het script te incorporeren, waardoor het later alsnog ergens in gedrukt werd. Het vertraagt de film zelfs bij vlagen, terwijl dit soort dingen het verhaal juist vaak zouden moeten versnellen als een soort van montage.

Maar wat erger is, is dat de liedjes niet bijster goed zijn. Tekst en muziek gaan nooit helemaal lekker samen, waarbij de personen die de zang verzorgen ook nog eens niet helemaal zuiver weten te klinken, in de Engels gesproken versie van de film.

Meer dan prima

Wel blijft het absoluut een meer dan prima genrefilm om te kijken. Het biedt volop vermaak, ziet er goed uit en volgt het bekende genre patroon op een prettige manier. Vooral de jongsten onder ons zullen zorgeloos van deze film kunnen genieten en voor volwassen is het ook absoluut niet vervelend om (mee) te kijken.

7/10