Filmrecensie: The Rescue (2021) Geregisseerd door Jimmy Chin & Elizabeth Chai Vasarhelyi

Voor het eerst wordt het volledige verhaal van de bekende reddingsmissie van een groep Thaise jongens uit een volgelopen grot verteld door de mensen die hier het dichts bij betrokken waren, namelijk de reddingswerkers zelf. Het levert een zeer interessante en unieke blik op, die wellicht niet altijd ook op de meest meeslepende manier wordt verteld.

Voor het onderwerp zelf is de documentaire uiteraard meer dan het kijken waard. Het is echter ook wat droge kost om te kijken, door de manier waarop zijn verhaal verteld wordt. Niet dat het niet interessant is wat de betrokkenen te melden hebben, maar er is hierbij weinig aandacht aan stijl besteed. Slechts een aantal mensen die één voor één in een kamer voor een camera zijn gezet om hun verhaal te doen. Goed voor het overbrengen van de feiten, maar toch net even iets minder voor het meeslepende aspect.

Het is ook zeer zeker waar dat de documentaire emotioneel wat vlak blijft doordat het zich alleen op de reddingswerkers richt. Dus niet op de betrokken families van de in eerste instantie vermiste jongens en ook niet de jongens zelf die uiteindelijk hun hachelijke avontuur hadden overleefd. En niks mis hiermee. Het is nou eenmaal een benadering die de filmmakers gekozen hadden en ook zeker niet niet interessant werkt, maar het zorgt er zoals gezegd wel voor dat de echte emoties achterwege blijven, waardoor je ook nooit totaal meegesleept zal worden door het verhaal. Wellicht alleen wanneer je de afloop nog niet kent, maar met alle aandacht die er destijds voor het onderwerp is geweest is dat moeilijk in te denken.

Het blijft echter natuurlijk een fascinerend onderwerp, over het doorzettingsvermogen van de mens en innovativiteit. Wat ik daarnaast zeer kon waarderen is dat de documentaire je ook een iets beter kijkje geeft in de wereld van grotduikers. Het is voor buitenstaanders toch wat lastig te begrijpen waarom iemand ooit zo'n gevaarlijke hobby op zou pakken, maar door de documentaire heb ik het idee dat ik wel degelijk een iets beter beeld heb gekregen van wat er in het hoofd van een gemiddelde grotduiker omgaat en waarom deze bezigheid hem of haar zo enorm aanspreekt en waarom deze dit in eerste instantie überhaupt ooit heeft opgepakt. Verwacht echter niet dat je de hoofdpersonen uit de documentaire ook écht leert kennen. Daar blijft het te teveel gericht op zijn hoofdonderwerp en te oppervlakkig voor.

Er wordt echter wel een goed en duidelijk beeld geschetst van de reddingsoperatie zelf en de opbouw ernaartoe. Het doet dit door gebruik te maken van unieke beelden en waar nodig ook realistisch nageseelde momenten. Het zal de meeste mensen niet heel veel nieuws gaan vertellen, maar door het verhaal uit de monden van de betrokkenen zelf te horen blijft deze documentaire absoluut één die het kijken waard is.

7/10