Recensie: What If...? - Aflevering 9: What If... The Watcher Broke His Oath?

Iedereen hoopt natuurlijk op een spectaculair slot en passend einde voor het eerste seizoen voor een veelgeprezen serie. Maar is dat ook iets wat deze laatste aflevering van "What If...?" weet te bieden? Het korte antwoord hierop is helaas toch echt 'nee'.

Wat begon als een leuke serie waarin iedere aflevering op zichzelf leek te staan, eindigt als één waarin dingen achteraf gezien toch met elkaar verbonden waren. Hiermee beperkt de serie zichzelf om iedere aflevering eens lekker gek te doen en origineel te zijn, zonder aan de consequenties van de acties van personages- en plot twists te hoeven denken. Het is dan ook wat jammer te noemen dat de serie uiteindelijk voor deze richting heeft gekozen en hoogstwaarschijnlijk ook verder deze riching op zal gaan in het nieuwe seizoen, die al enige tijd geleden was aangekondigt.

Over de laatste aflevering zelf: Het voelde te gehaast en rommelig. Ondanks dat de laatste aflevering al enigzins naar deze seizoensfinale aan het opbouwen waren, is 30 minuten toch echt te weinig om het verhaal van deze laatste aflevering goed te vertellen. Ik denk ook niet dat er veel mensen over geklaagt zouden hebben wanneer besloten zou zijn om de laatste alfvering zo'n twee keer langer dan een reguliere aflevering te laten duren. Het is wat lastig te verkroppen dat het grootste gevecht van het universum in een kwartiertje wordt afgeraffeld, uitgevoerd door superhelden die elkaar slechts net hebben ontmoet.

Deze 'Avengers', of 'Guardians of the Multiverse' zoals ze zichzelf in dit geval noemen, zijn samengegooid uit verschillende universums en tijdlijnen. Met andere woorden, dit is de eerste keer dat ze het samen tegen een vijand op moeten nemen en het universum moeten redden. De kracht van alle voorgaande Marvel superhelden films en in iets mindere mate series, was dat de personages goed op elkaar in wisten te spelen. Ze maakte gebruik van elkaars krachten op de juiste momenten en vertrouwden bijna blindelings op de superheld naast hen. Daar is in dit geval geen sprake van.

Er is dan werkelijk ook geen enkele spanning en ondanks dat de actie er wel goed uitziet, zou ik de aflevering ook niet heel spectaculair willen noemen. Het oogt mooi, maar een betonnen paal met een paar flitsende lampjes en diamanten eraan ook. Verder heb je er alleen niets aan. Deze aflevering voelt ook te leeg en betekenisloos uiteindelijk. Ondanks dat de personages vrijwel hetzelfde zijn als de personages die je al uit de recete Marvel films en series kent, is er niemand waarmee je je ook echt verbonden voelt gedurende de aflvering.

Het is ook werkelijk te hopen dat Thor niet de comic relief gaat worden in de nieuwe fase van Marvel. Het was nog leuk om te zien in "Avengers: Endgame", maar nu er door mee wordt gegaan dreigt het ook meer en meer overdreven te worden, terwijl Thor toch nog altijd een goede en sterke (letterlijk en figuurlijk) superheld is. Dat wordt toch wel te grabbel gegooid gedurende het gehele seizoen van "What If...?".  Ook gedurende deze gehele aflevering gedraagt hij zich vrij idioot en onvolwassen. Het maakt dingen er ook echt niet geloofwaardiger op.

De serie biedt er verder wel een goede opzet voor om een aantal personages terug te brengen in de komende Marvel films en series. Ik zou er ook werkelijk geen probleem mee hebben wanneer we bijvoorbeeld meer van Erik Killmonger, Natasha Romanoff of Steve Rogers te zien zullen gaan krijgen in de komende projecten, ondanks dat hun verhaallijnen in eerder films al wel waren afgerond.

De aflevering blijft ook nog voldoende vermaak bieden en het is zeker knap gemaakt met prachtige animaties, maar door het verhaal, opbouw en het feit dat het te graag dingen samen wil brengen, maakt dit een weinig bevredigende seizoensfinale. Niet dat ik nu geen zin meer heb in seizoen 2, maar het enthousiasme ervoor is zeker wel iets minder geworden nu.

7/10