Filmrecensie: Creed III (2023) Geregisseerd door Michael B. Jordan

Weinig zo opzwepend als een goed sportfilm en al helemaal een boksfilm. Iets wat de Rocky- en ook zeker de Creed films, al vaker in het verleden hebben gebracht. Waarom deze film mij dan toch zo weinig deed? Dit valt allemaal terug te leiden tot het verhaal. die deze derder Creed film veel te weinig te bieden heeft.

Te simplistische en oppervlakkige benadering

Het is natuurlijk wat lastig te beweren dat geen van de voorgaande Rocky of Creed films eerder te maken heeft gehad met het plot van een B-film. maar wel was er in de films altijd meer dan voldoende gaande. Voldoende gaande tussen verschillende personages, met alle bijborende drama en emoties.

"Creed III" is verreweg de meest oppervlakkige- meer zeker ook meest simplistische film uit de Rocky en Creed reeks tot nu toe. Dat het voorspelbaar verloopt is tot daar aan toe (al zou ik ook absoluut niet willen stellen dat dit iets is waar we de film zomaar mee weg zouden moeten laten komen), maar wat meer jammer is, is dat het de film nergens echt mee de diepte in neemt. Het had absoluut gemakkelijk een zeer persoonlijke Creed film kunnen zijn, maar in plaats daarvan schieten de emoties en het drama vaker juist te kort, waardoor het ook nooit de meeslepende en opzwepende sportfilm wil worden die veel van de voorgaande Rocky en Creed films wel waren.

Personage weet niet heel goed te werken

Het personage van Adonis Creed zelf komt hierdoor ditmaal ook maar matig uit de verf. Ik denk dat we wel kunnen stellen dat wanneer dit de eerste Creed film geweest zou zijn, dit ook gelijk de laatste geweest zou zijn. De film weet niets met het personage te doen waardoor we deze beter leren kennen, ondanks dat dit juist de film is die ook meer om zijn jeugd draait.

Sterker nog: het weet af en toe zelfs een film te zijn waarin het makkelijker is om sympathie voor de 'slechterik' te hebben dan voor Creed zelf. Iets wat toch absoluut niet de bedoeling geweest kan zijn. Het lijkt er dan ook op dat ze het personage een ietwat verkeerde kant hebben opgenomen ditmaal, al blijft dit niets wat ze in een eventuele vervolgfilm opnieuw recht zouden kunnen zetten. Het is dan ook abosluut niet een film die het Creed personage verpest, maar meer één die in zijn ijver en wil om diepgang te creëren een aantal keuzes maakt waardoor het wat lastig is om volledig met het personage mee te kunnen leven, wat een hoop van zijn drama, maar ook de boksmomenten, niet enorm meeslepend om te volgen weet te maken.

Slecht uitgewerkte verhoudingen

De onderlinge verhoudingen in de film voelen vaak ook wat te simplistisch en weinig goed uitgewerkt, naast het feit dat er eigenlijk maar bar weinig personages in de film zetten, waardoor er ook niet enorm veel variatie aanwezig is.

Zo voelt met name het personage van Tessa Thompson, die opnieuw Adonis Creed's vrouw speelt, behoorlijk nutteloos. Hun liefde of relatie staat niet centraal ditmaal en je zou zelfs kunnen stellen dat de momenten tussen de twee de film nog meer standaard maken dan dat deze al was.

Ook de relatie tussen Adonis en zijn moeder voelt niet heel sterk aangepakt, wat ook over de relatie tussen Adonis en de slechterik van de film gezegd kan worden. Het is ten eerste al niet heel subtiel gedaan dat de twee constant vol wantrouwen naar elkaar staren gedurende de eerste helft van de film, waarin we nog moeten geloven dat het twee vrienden van vroeger zijn. We weten allemaal waar het uiteindelijk op uit zal draaien, ook zonder de 'subtiele' hints van de film. Maar wat daarnaast ook jammer is, is dat de vete tussen de twee nooit echter overkomt als iets heel sterks, wat ook zeker een reden is waarom de gevechten tussen de twee nooit heel meeslepend weten te werken.

Voldoende positieve dingen

Is er dan echt helemaal niets positiefs aan deze film? Oh ja zeker wel. Sterker nog: het is absoluut geen slechte film. Het is meer een film die een hoop niet goed aan weet te pakken, waardoor het uiteindelijk niet meer dan een standaard en voorspelbare sportfilm wordt, zonder een echt goed verhaal, drama of sterke en echt interessante personages.

Toch zou ik de film verder wel goed geregisseerd willen noemen. Het is verrassend hoe debutant Michael B. Jordan de film met veel klasse en vertrouwen weet te regisseren. Daar waar de film wat simpel blijft met zijn verhaal, blijft de film nog wel altijd met oog voor detail en technisch vernuft gemaakt.

Naast de regie, meemt Michael B. Jordan uiteraard ook opnieuw de rol van Adonis Creed op zich. Een rol waarin hij ditmaal nooit echt opnieuw de kans krijgt om zijn talenten te vertonen, maar toch hoop ik niet dat dit de laatste keer was dat we hem in deze rol hebben gezien. Wie het wel lukt om meer indruk te maken in zijn rol is Jonathan Majors. Zowel qua fysiek als acteerprestaties weet hij een overtuigende slechterik neer te zetten, al blijft ook voor hem het absoluut jammer dat het schrijfwerk hem verder wat in de steek laat.

Geen K.O.

Absoluut voorspelbaar en het verhaal weet de film te weinig goede afleiding te bieden met zijn drama of personages. Een simplistische en oppervlakkige Creed film, die verder nooit zo slecht wordt dat je het niet zou kunnen kijken, maar wel één is waarbij ik totaal de drang niet voel om deze ooit nog eens een keer te gaan kijken, ook omdat het er nooit goed in slaagt om echt meeslepend of opzwepend te worden.

6/10