Filmrecensie: Scream VI (2023) Geregisseerd door Matt Bettinelli-Olpin & Tyler Gillett

Zo fris en origineel als de eerste film zullen de Scream films wel nooit meer worden. Maar eerlijk is eerlijk: voor een vervolgfilm- en zeker ook als een op zichzelf staande slasher is deze zesde Scream film absoluut zo slecht nog niet.

Meer van hetzelfde, met genoeg originaliteit

Het is een film die genoeg anders doet, terwijl het tegelijk ook nog altijd hetzelfde gevoel, stijl- en dezelfde regels weet te volgen als de voorgaande films. Een goede belans tussen het creëren van herkenbaarheid en het brengen van genoeg originaliteit dus, al is originaliteit wel een behoorlijk rekbaar en realatief begrip voor een serie waarin al vijf andere films voor waren gegaan.

In veel opzichten brengt deze film dan ook absoluut meer van hetzelfde. Maar zolang dit goed en meeslepend geneog gedaan wordt hoeft hier verder niet al te veel over geklaagd te worden. Het valt verder dan ook niet te ontkennen dat "Scream VI" prima binnen zin gerne weet te werken, in een tijdperk dat er eigenlijk nog maar weinig echt goede slashers worden gemaakt.

Weet genoeg vermaak te bieden

Waar veel van de eerdere Scream films al mee uitblonken, weet deze film ook opnieuw goed mee uit te blinken: zijn gevoel voor humor. Het is opnieuw aardig zelfbewust, maar gelukkig weet het hierbij ook de rem te vinden, waardoor de film ook wel degelijk nog altijd goed serieus genomen kan worden als een slasher.

Dit houdt echter dus niet in dat het ook niet vermakelijk om te kijken is, op een dus ook meer humorvolle manier. Het weet de film luchtig te houden op de juiste momenten en de personages ook net even iets leuker te maken om te volgen dan vaak toch het geval is in een genrefilm als deze.

Veel vertrouwde gezichten

Wat ook wel prettig aan de film is, is dat het niet alleen maar nieuwe gezichten heeft. Een hoop oude gezichten keren opnieuw terug, wat de film gelijk al iets vertrouwds geeft en er ook voor zorgt dat het niet al te veel tijd hoeft te verspillen aan het introduceren van zijn personages.

Niet dat ieder vertrouwd gezicht opnieuw veel toe weet te voegen, maar hetzelfde kan vaak gezegd worden over nieuwe gezichten. Uiteindelijk blijft het een film die met name om zijn twee hoofdpersonages draait, gespeeld door Jenna Ortega en Melissa Barrera en is iedere andere persoon eigenlijk een verdachte. Wanneer je de film zo bekijken valt het allemaal prima te pruimen.

Raden wie de moordenaar of moordernaars zullen zijn is verder altijd vrij nutteloos in deze films, aangezien het letterlijk altijd iedereen kan zijn, om de meest uiteineenlopende redenen, met vaak ook de meest absurde motivaties. Het Scooby-Doo gehalte is dan ook opnieuw vrij hoog wanneer onthuld wordt wie de moordernaar(s) is of zijn, maar tegelijk blijft dat toch ook onderdeel van de filmreeks zijn charme en sterke identiteit. Het beste is om er gewoon lekker in mee te gaan, zonder je al te druk te maken om de logica.

Verandering van locatie

Voor mij persoonlijk is Woodsboro nooit heilig geweest, dus het feit dat deze film zich in New York afspeelt doet mij verder ook vrij weinig. Het voegt voornamelijk toe dat er zich scèness in de metro af kunnen gaan spelen, maar anders dan dat heeft het voornamelijk toch echt dezelfde sfeer als de voorgaande Scream films.

Dit is verder dan ook geen punt van kritiek en ik kan zelfs wel waarderen hoe ze eraan denken dat de Scream films verfrissend en vooruitstrevend moeten blijven. Of dat ook enorm het geval is uiteindelijk zou ik niet willen zeggen, maar het maakt me toch wel hoopvol dat ze in de toekomst nog altijd voldoende Scream films zullen kunnen blijven makn die net even iets anders- en origineel genoeg zijn wanneer je ze zou vergelijken met zijn voorgangers.

Meer dan prima genrefilm

Zeker meer vermakelijk dan ook daadwerkelijk eng of shockerend, maar Scream is een filmreeks die daar prima mee weg kan komen. Deze zesde film voelt daarnaast ook wel degelijk verfrissend genoeg om te blijven boeien en weet als genrefilm meer dan prima te werken, ook wanneer je veel van de voorgaande films uit de reeks al van binnen naar buiten zou kennen.

7/10