Filmrecensie: The Map of Tiny Perfect Things (2021) Geregisseerd door Ian Samuels

Films waarin mensen vastzitten in een tijdlus en daardoor dag in dag uit dezelfde dag opnieuw beleven zijn al lang niet meer nieuw of origineel, maar blijven vaak wel enorm goed en leuk om te kijken, doordat de mogelijkheden vaak ook eindeloos zijn. En hoewel het "The Map of Tiny Perfect Things" nooit volledig lukt om een goede sterke invalshoek te vinden, blijft het wel degelijk een meer dan prima genrefilm om te kunnen kijken.

Weet goed vermaak te bieden

Wat de film voornamelijk prima om te kijken maakt is dat het vermakelijk weet te zijn. Hoewel er uiteraard wat dramatische ontwikkelingen aanwezig zijn in het verhaal, blijft het wel een film die dingen voonamelijk luchtig weet te houden. Het geeft de film niet enorm veel gewichtigheid en maakt het wellicht zels wat simplistisch, maar zolang de film daar genoeg anders voor in de plaats blijft bieden, zoals vermaak in dit geval, is dit iets waar ik weinig problemen mee heb.

Weet niet altijd effectief thema's aan te boren

Je kunt echt niet zeggen dat de film verder enorm veel origineels brengt. Het probeert in zeker opzicht wel wat diepgaand te zijn, maar het weet hierbij uiteindelijk niet effectief thema's aan te boren waardoor het ook echt interessant weet te worden.

Uiteindelijk dus iets wat niet enorm veel uitmaakt tijdens het kijken van de film, maar wel iets wat ervoor zorgt dat "The Map of Tiny Perfect Things" uiteindelijk geen film is die ook enorm lang zal blijven hangen bij je, of je enorm aan het denken gaat zetten. Dit hoeft natuurlijk ook helemaal niet, maar het is wel iets wat vaak het verschil maakt tussen een goede en een geweldige film. "The Map of Tiny Perfect Things" is zeker goed, maar weet dit niveau verder nooit echt te ontstijgen.

Meer reaslistisch tijdens zijn luchtige momenten

Ondanks dat het af en toe dus wel wat diepgang probeert te creëren kiest het er over het algemeen gelukkig wel voor om dingen vaak meer luchtig te houden.

In zekere zin geeft de film dit ook een beter gevoel van realisme dan wanneer het de meer serieuze kant probeert op te gaan met zijn verhaal. Ik denk dat dit komt doordat de film zich tijdens de meer luchtige momenten op de kleine dingen van het leven concentreert, die voor veel mensen ook meer herkenbaar zijn. De personages doen echt wel veelal dingen die veel mensen waarschijnlijk zouden gaan doen, wanneer ze iedere dag opnieuw dezelfde dag zouden moeten beleven.

Verandering van locatie

De onderlinge verhoudingen tussen zijn twee hoofdpersonages, gespeeld door Kyle Allen en Kathryn Newton zijn ook zeker wel leuk en lief genoeg. Ik weet niet of ik ook per se zou willen zeggen dat de romantische klik tussen de twee daar is, maar dat neemt niet weg dat er verder echt wel chemie aanwezig is.

Het zijn misschien niet de grootste en beste acteurs, en ja: deze film had echt wel profijt kunnen hebben van de aanwezigheid van één of twee grote namen, maar over het algemeen weten de acteurs de film prima te dragen en de personages leuk genoeg te maken om te volgen.

Prima genrefilm

Het komt er uiteindelijk op neer dat "The Map of Tiny Perfect Things" een prima, zei het wat een simplistische, genrefilm is, die voldoende vermaak weet te weten. Een prima film dus ook om een goede tijd mee te hebben, al zal het waarschijnlijk niet één zijn waar je het na afloop verder nog lang over zal gaan hebben.

7/10