Filmrecensie: The Old Way (2023) Geregisseerd door Brett Donowho

Nicolas Cage had blijkbaar zin om een western te maken. Jammer alleen dat de kwaliteit er schijnbaar net even iets minder toe deed.

Zeer standaard

Het is niet zozeer dat "The Old Way" slecht is. Het is meer dat het een film is die ik letterlijk al tientallen keren eerder gezien heb.

Het doet werkelijk niets vernieuwends met zijn verhaal. Sterker nog: het doet eigenlijk vrij weinig met zin verhaal. Het is enorm rechtlijnig, wat niet eens zozeer ongebruikelijk is voor een western, maar dan wel op een manier die enorm simplistisch is. Het type verhaal waarin persoon A achter persoon B aanzit, nadat deze persoon de familie van persoon A iets had aangedaan. Heel veel anders heeft het verhaal werkelijk niet te bieden en het weet dan ook nergens ooit echt de diepte mee in te gaan.

Weinig variatie

Een zeer typische wraak-western dus, die ook de grootste liefhebbers van het genre niet enorm warm zal krijgen, ondanks dat alle basis ingredienten verder echt wel aanwezig zijn.

Doordat de film zo enorm rechtlijnig is heeft het niet alleen weinig verrassingen te bieden, maar ook weinig variatie. Er gebeurt zelfs vrij weinig in, wat zeer overduidelijk ook te wijten is aan het lage budget van de film. Verwacht dan alsjeblieft ook niet te veel actie in deze film. Zelfs voor een film die slechts rond de 90 minuten kort is worden dingen vaak wel enorm uitgerekt, al blijft dit uiteraard niet geheel ongebruikelijk voor een western.

Goedkoop

Dat de film een laag budget had blijkt niet alleen uit zijn gebrek aan actie, maar ook aan de algehele stijl van de film.

Niet eens zozeer dat het een B-film is, maar het heeft meer een ouderwetste tv-kwaliteit over zich heen, waardoor dingen enorm goedkoop ogen. Het oogt nooit heel prettig of realistisch, ondanks dat de film wel redelijk aardige sets en prima kostuums heeft. Het blijft echter allemaal wat fantasieloos en zonder oog voor echt detail. Het is wat plichtmatig allemaal en was ongetwijfeld ook vrij gehaast geschoten om kosten te besparen. Dit brengt de film af en toe wel wat in de problemen die zelfs zijn montage niet op kan lossen. Het komt wat onsamenhangend en dan ook rommelig over allemaal. Het lijkt er absoluut op soms alsof er gehele scènes missen.

Opvallende cast

Nee, waarom Nicolas Cage zijn ja-woord aan deze film had gegeven blijft dan ook wat verwarrend. Er is niets aan de film dat het bijzonder maakt, zo ook zeker dus zijn script niet. De dialogen zijn dan ook vrij houterig en emotieloos, waar ook Cage vrij weinig aan kan veranderen. Hij speelt dan ook verre van een memorabel personage, al blijft het uiteraard wel iets hebben om Cage op het scherm te zien in een western.

Slechter blijven dan ook de andere acteurs in deze film, die meer op een plek lijken in een goedkope B-film als deze. Dat neemt niet weg dat Noah Le Gros alsnog volledig verkeerd gecast voelt als de grote slechterik van de film. Hij is op geen enkele manier dreigend of geloofwaardig, wat ook absoluut met zijn jonge leefttijd te maken heeft. Ik snap dat dit nodig was voor zijn personage, maar dit neemt niet weg dat het niet goed voor de film uit weet te pakken.

Geen goede reden om te kijken

Een veel te standaard en weinig spectaculaire genre-poging, die op geen enkele manier goed indruk weet te maken. Zeker niet verschrikkelijk slecht, maar toch is er tegelijkertijd ook geen goede reden te bedenken waarom je deze film ooit zou moeten gaan kijken.

5/10