Filmrecensie: LEGO Star Wars Summer Vacation (2022) Geregisseerd door Ken Cunningham

LEGO Star Wars film hebben vaak toch wel twee gezichten. Aan de ene kant zijn ze enorm kinderachtig en simplistisch qua verhaal en humor, maar aan de andere kant laten ze vaak ook verrassend veel creativiteit zien. Iets wat ook zeker van toepassing is op "LEGO Star Wars Summer Vacation". Erg vermakelijk, maar tegelijk ook wel waat flauwig en simplistisch soms.

Voor een jonge doelgroep

Het is natuurlijk ook logisch dat een animatiefilm als deze zich voornamelijk op een jong publiek richt. En ja, voor dat publiek is deze korte film ook zeker een hele leuke om te kijken. Genoeg vermakelijke personages, veel visuele grappen en een leuk vlot tempo.

Dingen zijn dus ook nog eens erg makkelijk om te volgen voor de jonge doelgroep, zelfs wanneer je totaal niet bekend zou zijn met Star Wars. Het is ook niet zo dat de film per se beter om te kijken is wanneer je wel enorm bekend zou zijn met de Star Wars saga, wat vooral komt doordat deze film erg zijn eigen ding doet. Personages zijn voor een groot gedeelte dan ook enorm anders van hoe ze in de films of series zijn en het neemt zeker ook een loopje met canon. Dit is zowel altijd een pluspunt als een minpunt met deze korte LEGO Star Wars films.

Enorm creatief

Grote pluspunt is dat met deze benadering de film enorm creatief kan zijn. Er zijn geen grenzen aan wat je wel of niet zou kunnen doen met de personages en het verhaal. Iets waar deze film ook zeer zeker dankbaar gebruik van maakt. Zo zal je bijvoorbeeld Obi-Wan, Darth Vader en Emporor Palpatine op een manier gaan zien zoals je deze nog nooit hebt gezien. Niet per se beter of slechter. Gewoon...anders.

Dit gezegd hebbende is het altijd ook wel erg duidelijk dat de mensen die betrokken zijn bij deze films zelf ook grote Star Wars liefhebbers zijn. Subtiele visuele verwijzingen, bepaalde dialogen, sommige achtergrond personages. Het maakt dat voor de Star Wars liefhebbers vaak ook enorm veel te genieten valt.

Op zichzelf staande verhalen

De film is voornamelijk een verzameling van een aantal korte verhalen, met ieder een ander hoofdpersoon. Eigenlijk is geen van deze verhalen echt sterk of leuk, maar hebben ze wel een aantal erg sterke en leuke momenten in zich waardoor ze alsnog meer dan de moeite waard zijn om te kijken.

De verhalen zijn op geen enkele manier met elkaar verbonden, maar het is wel leuk hoe ieder verhaal op zijn eigen manier wel verbonden weet te zijn met een aantal gebeurtenissen uit de films en series. Dit laat opnieuw zien dat de schrijvers grote Star Wars liefhebbers zijn, voor wie planeten als Tatooine en Scarif weinig geheimen kent en wie je ook niets hoeft te vertellen over de 'liefde' voor zand van Anakin Skywalker of hoe Han Solo en Chewbacca elkaar hadden ontmoet.

Ziet er aantrekkelijk uit

Visueel ziet de film er ook erg goed en aantrekkelijk uit. De films ademen meer LEGO dan Star Wars uit misschien, maar dat is niet per se iets wat als negatief gezien hoeft te worden. Laten we ook eerlijk zijn, dit soort films zijn er ook meer op gericht op Star Wars LEGO- en de computerspellen die gebasseerd zijn op Star Wars LEGO te verkopen, dan de nieuwe Star Wars films of series.

Qua animaties is de film in ieder geval enorm plezierig om te kijken, met ook verrassend goede actie.

Meer dan genoeg te genieten

Ondanks dat de film vaak wat flauwig en ook wel erg simplistisch is qua verhaal valt er dankzij een groot aantal leuke mometen alsnog meer dan genoeg te genieten met deze film, zowel voor de jonge kijker als de grotere Star Wars liefhebber.

7/10