Filmrecensie: Spiderhead (2022) Geregisseerd door Joseph Kosinski

Het kijken van deze film is geen verschrikking, maar het is uiteindelijk wel één van de meest nietszeggende films die ik in lange tijd gezien heb.

Doet meer slecht dan goed

Het is een film die zo enorm veel dingen slecht doet, dat het lastig om te bepalen is wat de hoofreden is waarom deze film maar matig weet te werken.

Het komt er voornamelijk op neer dat de film geen goede benadering heeft. Het is lastig om het in een bepaald genre te kunnen plaatsen. Niet spannend of mysterieus genoeg om een thriller te zijn, niet sterk genoeg voor een drama en absoluut ook niet spectaculair geneog voor een actiefilm. Het hangt overal maar wat tussenin, zonder ooit voor één ding te gaan. Je weet dan ook nooit goed met wat voor ogen je naar deze film zou moeten kijken, wat soms goed kan werken, maar in dat geval absoluut niet het geval is. Het maakt de film vornamelijk onplezierig, doordat het maar wat voortsleept, zonder dingen goed of interessant te laten ontwikkelen.

Een gemiste kans

En het is toch echt niet zo dat het concept van de film niet voldoende kansen wist te bieden. In de kern blijft het een redelijk interessant en ook origineel concept, dat de film met gemak zowel een spannende als enorm mysterieuze had kunnen maken.

Het feit dat de spanning zowel als de mysterie maar nooit lekker van de grond weet te komen komt ook absoluut door de personages. De acteurs, met hoofdrollen voor Chris Hemsworth en Miles Teller, leveren werkelijk prima werk, maar hun personages zijn net als het verhaal van de film, enorm doelloos. Er is geen 'held' waar je voor begint te voelen of zou willen juichen en er is ook geen grote 'slechterik' die je begint te haten. Eigenlijk begeeft alles en iedereen zich in een enorm grijs gebied in deze film, wat opzichzelf ook altijd goed en interessant kan werken, maar in dit geval dingen enorm mat en voorspelbaar maakt om te kijken.

Gemakkelijk te vergeten

Van goede emoties of grote verrassingen is dus nooit sprake in deze film, wat in het begin wellicht nog niet zo'n enorm probleem is, maar dit wel begint te worden naarmate de film richting zijn einde gaat. Het voelt dan ook absoluut niet alsof dingen ooit goed afgerond worden, wat voornamelijk komt doordat dingen in de eerste plaats überhaupt nooit goed opgebouwd worden.

Het verhaal, de emoties, de personages, de film in het algemeen. Het zal je allemaal voornamelijk koud houden, wat de film uiteindelijk ook behoorlijk gemakkelijk om te vergeten maakt, zelfs vlak nadat je het hebt gezien. Redelijk ironisch, voor een film die voor een groot gedeelte over het 'vergeten' van herinneringen gaat.

Matige uitvoering van een prima idee

Wat vooral blijft hangen is de wrange nasmaak dat er absoluut meer in deze film had gezeten. Het concept is best aardig, maar de uitvoering laat zwaar te wensen over. Een absolute verspilling van talent en dan ook zeker niet het beste dat regisseur Joseph Kosinski de afgelopen jaren heeft gemaakt.

5/10