Filmrecensie: Operation Mincemeat (2021) Geregisseerd door John Madden

Zonder al te veel spektakel te bieden of spanning op te bouwen weet deze film nog wel altijd meer dan prima te werken, dankzij een zeer intrigerend verhaal, die opnieuw een onderbelichte kant van de tweede oorlog capabel weet te belichten.

Goed te verteren droge kost

Het is absoluut een zeer typische genrefilm. Het type oorlogsfilm die zich niet op het geweld of monsterlijkheden die iedere oorlog met zich meebrengt weergeeft, maar één die meer gezien zou kunnen zijn als droge kost, waarbij het verhaal zich voornakelijk op kantoor plaatsvindt, in plaats van aan de frontlinie.

Droge kost klinkt niet per se als iets positiefs, maar films als deze zijn vaak wel degelijk meer dan prima om te kijken. Niet enorm meeslepend, spannend of verrassend, maar wel razend interessant door het verhaal dat ze vertellen.

Een echte acteursfilm

Dat de film gedragen wordt door zijn verhaal is dus wel duidelijk, maar het krijgt hierbij gelukkig ook hulp van een aantal meer dan prima acteurs, zoals Colin Firth, Matthew Macfadyen en Jason Isaacs. Het valt ook absoluut te bezien of het verhaal zelf interessant genoeg was geweest om continue met dezelfde interesse te hebben kunnen blijven kijken. Een solide cast was dus ook wel degelijk een must voor deze film, maar dat veel goede acteurs hun ja-woord aan deze film hadden gegeven is ook niet enorm verressand.

Het is een film die heerlijk voor 'klassieke' acteurs is. Veel gepraat, waarbij ze de camera's constant op zich gericht zien. Meer dan genoeg kansen om op een prettige manier los te gaan, met ook een regisseur aan het roer die in het verleden al meermaals heeft laten zien goed acteurs te kunnen regisseren, in films als "The Best Exotic Marigold Hotel" en "Shakespeare in Love".

Legt zichzelf wel wat beperkingen op

Door de benadering legt de film zich echter ook behoorlijk wat beperkingen op, die het ervan weerhouden om ooit een echt sterke of onvergetelijke te worden.

Door het verhaal vanuit het perspectief van mensen te vertellen die voornamelijk van kantoor naar kantoor lopen, om het maar even plat te zeggen, wordt het nooit echt de meest meeslepende genrefilm die je hebt gezien. Van een film die over spionage en de tweede wereldoorlog gaat zou je toch ook wel iets meer spanning mogen verwachten. Momenten die je op het puntje van je stoel brengen, zonder hier per se bijvoorbeeld ook actie of geweld te gebruiken. De film voelt echter zeer veilig, met alle keuzes die het maakt met zijn verhaal. Het blijft hierdoor ook voorspelbaar en maakt ondanks genoeg mogelijkheden, vrijwel nooit (goed) gebruik van kansen om dingen verder op te leuken.

Onnodig element waar het origineel mee probeert te zijn

De film probeert voornamelijk vooral anders te zijn door ook voorzichtig een liefdesverhaal te vertellen. Laat dit echter nou net hetgeen zijn waar de film prima zonder had gekund. Doordat er geen goede emoties aanwezig zijn in de film, werkt ook deze verhaallijn niet bijzonder sterk. Het is gelukkig nooit te afleidend omdat het niet constant in de film aanwezig blijft, maar wel voelt het absoluut onnodig en doet af en toe zelfs wat afbreuk aan de film zijn realisme.

Prima genrefilm

Een film die nooit echt bijzonder is om te kijken of enorm lang zal blijven hangen, maar dankzij het verhaal en zijn acteurs weet het wel nog altijd een meer dan prima genrefilm zijn om te kijken.

7/10