Filmrecensie: Lightyear (2022) Geregisseerd door Angus MacLane

Op papier lijkt het wat onnodig, maar verder niet eens zo'n belachelijk gek idee. Een film over de persoon op wie de action figure van Buzz Lightyear uit de Toy Story films is gebasseerd. Uiteindelijk is het echter een film die weinig bijdraagt aan de status of achterliggende persoonlijkheid van Buzz Lightyear, maar wat erger is, is dat de film slechts tot op een bepaalde hoogte weet te werken.

Balans is zoek

Normaal zou ik zeggen dat de film wat moeite had om de juiste balans te vinden, maar in dit geval lijkt het niet eens opzoek te zijn naar een juiste balans. Het is een vrij zelfverzekerde film, die zeer bewuste keuzes maakt, die echter niet goed voor het verhaal- en zeer zeker ook niet voor de balans zijn.

Door het gebrek aan een goede balans is het ook wat moeilijk om te zeggen voor wie precies deze film bedoeld zou zijn. Op het eerste gezicht zou je zeggen dat de film zich op jonge kinderen richt, wat een niet meer dan logische gedachte is, echter het verhaal is toch wat meer volwassen te noemen en zeker lastig om te volgen voor veel van de jonge kijkers. Dit staat dan wel weer in schril contrast met de enorm kinderachtige humor van de film. Illustratief voor hoe enorm uit balans deze film constant weet te voelen en het maakt de film in zo'n beetje alle opzichten enorm onevenwichtig.

Eigenlijk niet echt een solo-film voor Buzz

Het is een film die uiteindelijk ook sterk vertrouwd op zijn team-aspect. Probleem hiermee echter is dat het team niet uit hele sterke of leuke personages bestaat. Het kan enorm goed en leuk werken voor een film als deze, wanneer je de verschillende teamleden unieke persoonlijkheden- en wellicht belangrijker, unieke specialiteiten mee te geven, waardoor je je beseft dat ze onmisbaar zijn voor het team en de verschillende personages elkaar op een natuurlijk en vermakelijke manier aan weten te vullen. In deze film weten de verschillende personages echter te weinig toe te voegen en je kunt je zelfs afvragen of ze wel echt nodig waren voor de film.

Het voelt sowieso wat apart dat een film met een titel als "Lightyear" zich niet volledig op zijn hoofdpersoon stort en deze zelfs niet eens als een bijzondere of grote held neerzet. Ook dit lijkt allemaal zeer weloverwegen gedaan te zijn door de film-makers, waarschijnlijk in een poging om de film ook een bepaald realisme mee te geven en de cliché boodschap dat je meer bereikt wanneer je samenwerkt, verder kracht bij te zetten.

Niet enorm vermakelijk of avontuurlijk

Dit 'realisme' en andere meer serieuze aspecten van het verhaal staan de film absoluut in de weg. Het weerhoudt het ervan om ooit echt vermakelijk te worden. Avontuurlijk zou ik de film dan ook absoluut niet willen noemen, terwijl daar uiteraard wel meer dan genoeg kansen voor waren.

Dit alles gaat niet alle ten koste van het vermaak, maar ook van dingen zoals zijn spanning en goed bedoelde emoties. Doordat de personages vrij oppervlakkig blijven blijft de film als geheel ook vrij oppervlakkig om te kijken. Ook is er nooit een goed gevoel van gevaar, ook door de afwezigheid van een goede slechterik. Zurg is nauwelijks in de film, ondanks dat zijn aanwezigheid in "Toy Story 2" wel enorm sterk en memorabel was. Waarom deze film er vervolgens dan ook voor gekozen had om hem nauwelijks te gebruiken en ook vrijwel geen enkel verhaal mee te geven...

Niet alleen maar negatieve dingen

Maar ja, uiteraard zijn er ook meer dan genoeg positieve dingen te noemen. Zo ziet de film er werkelijk schitterend uit en werkt de realistische stijl wellicht niet heel goed voor het verhaal en zijn vermaak, het werkt wel erg prettig voor het oog. Vooral de actiescénes zien er ook spetterend uit, ondanks dat ze verder weinig impact weten te hebben.

Ook weinig mis met de muziek van Michael Giacchino, dat wellicht het enige is wat de film nog enigzins een goed gevoel van avontuur weet te geven.

Voor geen enkele doelgroep echt goed genoeg

Voor de meeste jonge kinderen net even iets te serieus en lastig te volgen en voor de volwassen, inclusief de personen die opgegroeid zijn met de Toy Story films en zich hier fans van noemen, is het allemaal niet interessant, vernieuwd of vermakelijk genoeg. Een vrij nietszeggende en weinig toevoegende film uiteindelijk, die dam ook zeer gemakkelijk en snel te vergeten valt.

5/10