Filmrecensie: Men (2022) Geregisseerd door Alex Garland

Laat ik vooropstellen dat Alex Garland zijn films altijd films zijn geweest waar iedereen voor zichzelf weer iets anders uit zal gaan halen. Het zijn dan ook films die je voornamelijk zelf zou moeten ervaren, maar ik durf toch wel te zeggen dat "Men" een film zal zijn waar verre weg de meeste mensen weinig mee aan zullen kunnen, wat de film volledig aan zichzelf te wijten heeft.

De man als horror slechterik

De eerste horrofilm waarin het concept 'man' de slechterik is? Ik vermoed ergens van wel. Een niet alledaagse benadering natuurlijk, die de film ook zeker origineel maakt, alleen laat het qua effectiviteit wel behoorlijk te wensen over.

Voornaamste reden is dat het toch wel echt weinig subtiel weet te zijn. Het lijkt vooral te willen shockeren en maar het meest zwartgallige scenario aan de hoofdpersoon en ook uiteindelijk de kijkers voor te leggen, als een Lars von Trier film. Iets waar ik sowieso al geen enorme liefhebber van ben, omdat het te vaak als een goedkoop trucje wordt gebruikt om emoties op te wekken en mensen mee te voeren, maar in dit geval is het allemaal ook nog eens niet bijster goed aangepakt.

Een weinig subtiele benadering, gemaskeerd als een subtiele

In de kern blijft het idee van de film vrij interessant. Door wandaden en storende karaktereigenschappen van mannen bloot te leggen kan de hedendaagse maatschappij als het ware een spiegel worden voorgehouden. Probleem is echter ook gelijk dat dit duidelijk iets is wat de film maar al te graag wil doen.

Het houdt zich hierdoor nauwelijks in met zijn thema's en het is eerder belachelijk dan confronterend om te zien hoe alle mannen in deze film met kwade bedoelingen achter de vrouwelijke hoofdpersoon lijken te zitten en hoe dit gedrag letterlijk en figuurlijk een monster begint te vormen. Zoals eerder gezegd is het allemaal niet enorm subtiel en juist daardoor ook niet enorm effectief, laat staan enigzinsg geloofwaardig. Ik kan me dan ook werkelijk niet indenken dat de film qua thema's een enorme impact zal hebben op wie dan ook, ondanks alle, ongetwijfeld, goede bedoelingen.

Verschuilt zich achter zijn artistieke benadering

De lijn tussen wat echt is en wat niet wordt niet vervaagd wordt, maar vaak compleet  weggevaagd. Het is daardoor ook nog eens lastig te zeggen hoeveel van de film je letterlijk zou moeten nemen en wat precies metaforisch bedoeld is.

De film verschuilt zich te vaak te gemakkelijk achter zijn artistieke benadering, waarbij het er maar op vertrouwd dat de kijkers hier genoeg uit zullen halen om een voor zichzelf duidelijk en effectief geheel te kunnen vormen. Niet dat de film alles voor had hoeven te kauwen, maar hoe het vaak niet eens duidelijk maakt welke gebeurtenissen 'echt' plaatsvinden en welke niet, maakt de film bij vlagen zowel (onnodig) verwarrend als vermoeiend, wat op zijn beurt ook weer enorm ten koste gaat van de effectiviteit.

Had alles van een goede film in zich

Het blijft wat raar, want de film blijft eigenlijk alles van een goede film in zich houden. Het ziet er namelijk enorm goed uit en weet vaak op een effectieve manier een prima sfeer neer te zetten en de film tal van ongemakkelijke momenten mee te geven, waardoor je dan ook lange tijd de hoop en het gevoel houdt dat dit een hele behoorlijke genrefilm is.

Er bestaat dan ook nog altijd geen twijfel over dat Alex Garland een meer dan prima en interessante regisseur is, waarbij het altijd risicovol blijft wanneer je bij iedere film vast blijft houden aan een eigenzinnige en zeer uitgesproken stijl. Dat kan enorm goed gaan, maar wanneer het niet werkt is er verder weinig wat je film nog zou kunnen redden. Deze film laat dat ook zien, waarbij het ondanks prima camerawerk, goed acteerwerk en een sfeervol geheel, alsnog weinig effectief weet te zijn.

Interessant, maar uiteindelijk niet erg goed

Zeker een interessante poging, waarvan ik alleen niet kan zeggen dat het ook weet te raken of goed bij weet te blijven. Wellicht dat het jou wel lukt om meer uit deze film te kunnen halen, maar door zijn weinig subtiele benadering vrees ik dat veel mensen hetzelfde zullen gaan ervaren.

5/10