Filmrecensie: Last Seen Alive (2022) Geregisseerd door Brian Goodman

We leven in een tijdperk waarin Gerard Butler en Liam Neeson elkaar constant afwisselen met rollen in dit soort films. Simpele en goedkope actiefilms waarin hoogstens een aantal keer wordt geschoten en waarin ze de meeste tijd door brengen met het boos en intens kijken, terwijl ze een verdwenen geliefde terug proberen te vinden. Op zich geen enorm probleem, ware het niet dat het verhaal van dit soort films vaak inwisselbaar is met elkaar.

Een film zoals velen

Heb je één film als deze gezien, heb je ze eigenlijk allemaal wel gezien. Ze doen vaak ook weinig om uit te blinken of echt origineel te zijn. Toch schieten ze ook vaak ook lang niet altijd hun doel voorbij. Zo ook niet deze film. Het is misschien standaard en in zekere zin ook enorm voorspeelbaar, maar het is wel kundig gemaakt en ook wel degelijk vermakelijk om te kijken.

Best knap, aangezien het verhaal van de film duidelijk een aantal keuzes maakt die verre van geloofwaardig zijn en zelfs tegen het belachelijke aanzitten. Het zorgt er dan ook voor dat de film slechts tot op zekere hoogte oké om te kijken is.

De film schiet zichzelf behoorlijk in het been

De film saboteert zichzelf vrij kundig door naar verloop van tijd vergezochte ontwikkelingen op te laten stapelen. Het begint allemaal vrij standaard en kleinschallig, maar wordt al snel groter wanneer de film een aantal vergezochte afslagen maakt. Nee, erg realistisch en geloofwaardig is de film dus niet te noemen, al geldt dat altijd al snel voor een genrefilm als deze.

Dat een alledaagse man plotseling in een actiester veranderd wanneer de omstandigheden daarom vragen is echter net even een stap te ver, zelfs wanneer deze man gespeeld wordt door Gerard Butler. Dat gezegd hebbende, de aanwezigheid van Butler weet wel alsnog veel aan de film toe te voegen. Het is lastig in te schatten hoe goed en vermakelijk deze film geweest zou zijn om te kijken wanneer de hoofdrol gespeeld zou zijn door een minder getalanteerde en bekende acteur.

Oké vermaak

Het is ook wat lastig om te kritisch te zijn op een film als deze. Het voelt namelijk als een prima tussendoortje, waarvan je weet dat het niet goed is, maar verder ook geen kwaad kan. Je hoeft niet bang te zijn dat je je 90 minuten lang zal gaan vervelen of dat de kwaliteit van de film, los van het verhaal dus, ondermaats zal zijn.

Kleine kans dat het een film is waar je van onder de indruk zal raken, maar niet iedere film hoeft dat te bieden. Het is zeker oké om af en toe ook lekker onderuit gezakt van een simpele film te genieten, zonder dat je er verder al te veel mee bezig hoeft te zijn hoe geloofwaardig en realistisch het allemaal nou eigenlijk is. Ik denk dat "Last Seen Alive" er zelf ook vrij bewust van was dat het geen prijzen zou gaan pakken...

Tot op zekere hoogte goed genoeg

Er zijn zeker betere, maar er zijn ook absoluut mindere genrefilms om te kijken. Tot op zekere hoogte biedt deze film prima vermaak, waarbij het vaak wel enorm naar beneden wordt gehaald door zijn eigen verhaal en dan met name de ontwikkelingen die erin plaatsvinden.

5/10