Filmrecensie: Jurassic World Dominion (2022) Geregisseerd door Colin Trevorrow

Deze film lijkt ook wel wat te lijden aan sequelitis, waarbij het de drang voelt om opnieuw maar weer grootser en spectaculairder wil zijn dan zijn voortgangers, in plaats van voortborduurt op wat veel van de eerdere Jurassic Park en World films zo memorabel maakte en waardoor ze goed wisten te werken. Dit is echter uiteindelijk niet eens het grootste probleem van de film, aangezien het voornamelijk uiteindelijk vooral door zijn verhaal naar beneden wordt gehaald, waardoor dit tot nu toe ook absoluut de minste uit de reeks is.

Verliest steeds meer geloofwaardigheid

Het is ook absoluut wat raar om te zien hoe de films uit de Jurassic Park en World reeks stapsgewijs steeds ongeloofwaardiger weten te worden. Niet dat een film over dinosauriërs die tot leven worden gewekt ooit als heel realistisch kunnen worden beschouwd, maar door de benadering wisten ze vaak wel een zekere vorm van realisme in zich te hebben. Iets wat de personages leuk en 'echt' hielp te maken en wat de films vaak ook enorm veel spanning mee gaf. Allemaal dingen die vrijwel niet aanwezig zijn in deze zesde film.

Het probleem is dat het hele concept al wat lastig te slikken is. Zo kun je mij echt niet wijs maken dat mensen er maar 'óké' mee zullen zijn om zij aan zij met dinosauriërs te leven in deze moderne tijd, of dat het Amerikaanse leger, die vreemd genoeg zelfs totaal afwezig is in deze film, het dinosauriërs 'probleem' niet binnen een aantal weken op zou kunnen lossen, zodra er een grote uitbraak is.

De film doet ook vrij weinig om dingen geloofwaardiger te laten worden, door voor een meer vermakelijke benadering te gaan. Uiteindelijk is dit nog min of meer zijn redding, al zorgt het er tegelijkertijd wel voor dat de film enorm oppervlakkig blijft.

De dino's naar het tweede plan

Meest verwonderlijke blijft nog wel dat in een film die over dinosauriërs, deze dinosauriërs niet eens het grootste gevaar vormen in de film en zelfs wat naar het tweede plan worden gedrukt. Een prima benadering wanneer je iets nieuws en origineels zou willen proberen, alleen krijgen we hier een aantal James Bond slechteriken voor ter, die op hun beurt ook weer weinig nieuws en origineels weten te brengen.

Het is bovendien uiteraard niet waarvoor je naar een Jurassic World film gaat. Ik zou niet willen zeggen dat de liefhebbers van dinosauriërs niet aan hun trekken zullen komen, maar vergeleken bij de eerdere films uit de reeks is het allemaal wel erg mager waar ze voor op mogen draven.

Probleem met deze benadering is ook dat het nooit echt een 'leven op dood' film wordt. Iets wat alle eerdere films uit de reeks nog wel in zich hadden. In deze film hoeft echter niet ontsnapt te worden van een eiland of een persoon of personen gered te worden. In plaats daarvan probeert de film over iets groters te gaan, zonder daarbij ook echt groots of meeslepend te worden. Het gevolg is dat de spanning vaak ver te zoeken is en de film vaak ook niet verder lijkt te komen dan het herhalen van zetten, wat de actie met de dinosauriërs betreft.

Oude helden in tijden van nostalgie

Niet alleen de slechteriken zijn enorm stereotypisch, maar dit is ook wel degelijk iets wat voor de helden geldt. Zonder enige uitzondering zijn de personages echt niet meer dan typische actiehelden, terwijl ze in de films allen toch echt ooit als wetenschappers waren begonnen.

Dit geldt allemaal ook voor de 'oude' helden uit de eerste Jurassic Park, gespeeld door Sam Neill, Laura Dern en Jeff Goldblum, die voor deze film zijn teruggebracht. In deze tijden van nostalgie leek het ook slechts een kwestie van tijd dat deze drie weer samen op zouden komen draven, maar dat maakt wel dat het gedeeltelijk ook gelijk teveel als een 'moetje' voelt.

Hoe geweldig het ook op papier leek, was er echt een reden voor deze drie klassieke personages om in deze film te verschijnen? Voor het verhaal absoluut niet. Het zorgt er zelfs voor dat de film nog meer onsamenhangend weet te werden. Je krijgt er namelijk min of meer twee films in één door, zonder dat het ook werkelijk een goed geheel weet te worden.

Het voelt zelfs wat alsof het verhaal van de drie oude personages in een veel latere versie van het script was toegevoegd en dan ook nog eens op zo'n manier dat het gemakkelijk gewijzigd of zelfs helemaal verwijderd had kunnen worden wanneer één of meerdere van de acteurs 'nee' zou hebben gezegd tegen de film. Ze voegen dan ook niet enorm veel toe aan het verhaal, maar ook weet hun terugkeer uiteindelijk maar weinig indruk te maken doordat ze eigenlijk totaal niet verder doorontwikkeld worden als personage. Het is alsof ze nooit zijn weggeweest, wat positief is, maar na afloop vraag je je vooral af wat voor ontwikkeling of afsluiting er precies heeft plaatsgevonden. Dit geldt overigens ook voor de terugkerende hoofdpersonages uit de eerdere Jurassic World films, gespeeld door Chris Pratt en Bryce Dallas Howard. Iedere vorm van drama of enige diepgang wordt vaak vrijwel direct afgekapt ten faveure van zijn actie.

Simpel vermaak

En ja, in zekere zin stelt de film daarmee verder ook niet enorm teleur. Het brengt vermaak in een goed tempo en het ziet er allemaal ook nog eens fantastich uit. Ik ben er dan ook werkelijk van overtuigd dat Colin Trevorrow een geweldige film van deze had kunnen maken, met een beter script en concept. Iets wat hem echter ook zelf te verwijten valt, aangezien hij mee had geschreven aan het script.

Tot op zekere hoogte weet het wel een prima film te blijven. Het verhaal is vaak niet heel geweldig, er zijn geen interessante ontwikkelingen, goede spanning of sterk drama, maar als simpel vermaak weet het nog wel altijd te doen wat het moet doen: simpel vermaak bieden.

Als ik een grote Jurassic Park en World fan geweest zou zijn, zou ik echter absoluut een stuk minder mild zijn geweest. Het voegt namelijk niet alleen weinig toe aan de reeks, maar het maakt de geliefde personages niet meer dan materiaal om het matige verhaal voort te laten bewegen, zonder opnieuw iets leuks of interessants met ze te doen, of dingen goed rond te laten komen.

Voegt niet veel toe

Onsamenhanged en als onderdeel van de langlopende filmreeks weet het absoluut niet veel toe te voegen, zelfs niet met de terugkeer van een aantal oude personages. Als je opzoek bent naar simpel vermaak en niet meer dan een liefhebber van veel van de eerdere Jurassic Park en World films bent, valt er echter nog altijd genoeg te genieten. Zelfs dan zal de film je echter met een ietwat teleurstellend gevoel achterlaten en het is dan ook erg onwaarschijnlijk dat het je enorm lang bij zal blijven.

6/10