Filmrecensie: The Contractor (2022) Geregisseerd door Tarik Saleh

Kijk, sommige films bestaan gewoon. Ze zitten niemand in de weg en zijn niet eens belabberd om te kijken, maar om nou te zeggen dat je er erg warm van wordt..."The Contractor" is ook zeker zo'n film. Niet één die ik slecht zou willen noemen, maar aan wie het écht aan te bevelen zou zijn? Ik zou het eigenlijk niet weten.

Wel een aardige stijl

De film weet nog een vrij aardige stijl voor zichzelf te creëren. Het zit ergens tussen een overdreven actiefilm en een meer realistische trhiller in. Nooit te belachelijk dus qua verhaal of actie, maar ook zeker niet zo serieus dat je het gevoel krijgt dat je naar een enorm realistische film zit te kijken.

Misschien is dit slechts deels een bewuste keuze geweest. Het zou mij namelijk niet verbazen als deze film uiteindelijk meer had willen doen met zijn verhaal, maar hiertoe niet instaat was door zijn gebrekkige budget. Dit gevoel krijg ik sterk doordat de film er wel erg goedkoop uitziet soms, met zijn camerawerk en belichting. Het gaat daarom vaak ook maar voor een donkere sfeer en laat, niet geheel toevallig, zijn meeste actiescènes gedurende de avond/nacht afspelen.

Lastig om in mee te gaan

Het verhaal is niet eens per se niet origineel te noemen, maar het probleem is maar dat het dingen maar niet interessant of spannend weet te maken. Zelfs wanneer duidelijk is tegen wie de hoofdpersoon aand het strijden is en waarom precies, zal je moeite houden met dingen goed kunnen volgen. Niet omdat het zo enorm complex geschreven is, maar meer omdat het lastig is om ooit lekker in de film te kunnen komen.

Dingen worden dan ook zeer zeker niet sterk opgebouwd. Het is al een probleem voor de film dat het in het begin vrij lastig is om je achter de hoofdpersoon te kunnen scharen. Ja oké, hij wil graag geld verdienen om zijn gezin te kunnen onderhouden, maar moeten we dan werkelijk geloven dat de enige optie voor hem was om een huursoldaat te worden, waarbij je van te voren weet dat je voor duisterse klusjes ingehuurd zal gaan worden, waarbij je handen letterlijk en figuurlijk vies zullen gaan worden. Niet alleen brengt hij willens en wetens zijn eigen leven en integriteit in gevaar, maar loopt ook bewust het risico dat zijn gezin straks zonder vader/man zal komen te zitten, of dat ze opgejaagd zullen gaan worden door de vijanden die hij zal gaan maken.

Misschien neem ik de film hier iets te serieus mee, maar het zijn allemaal keuzes die de hoofdpersoon maakt die het toch wel wat lastig maken om je continue achter hem te kunnen scharen en waardoor je volledige helemaal mee met het verhaal kan gaan.

Geen overtuigende actie

Ik ben ook geen miliaire expert, maar iets zegt me dat dat iets wat ze voor deze film ook niet aanwezig hadden op de set. De gekozen strategieën komen zo beladerd over dat het geen verrassing is dat ze zichzelf constant in de problmen brengen en van dekking zoeken lijkt men ook nog nooit gehoord te hebben. Vooral lekker rustig in de open lucht je wapen gaan herladen. Tijdens een potje "Call of Duty" zou je al lang af zijn gwweest.

Allemaal dingen die niet zo erg zijn voor een standaard actiefilm, maar in dit geval staat het allemaal nogal haaks op de stijl van de film, waarmee de film roept dat het ook wel degelijk serieus genoemen zou willen worden.

Gebrekkige uitvoering

Hoe dingen uiteindelijk onwikkelen en verlopen is ook een reden waarom deze film alsnog enorm standaard voelt. Erg jammer, aangezien dingen wel vrij aardig wisten te beginnen. Het concept zelf is ook niet eens zo enorm slecht, alleen is het de uitvoering die zeer te wensen overlaat. Het maakt de film geen absolute verschrikking, maar voornamelijk één die vol gemiste kansen en slechte keuzes zit.

Vooral niet heel erg goed

Je zal je niet enorm slecht voelen na het kijken van de film, of zelfs verveeld tijdens het kijken ervan, maar er is uiteindelijk ook niets aan de film waardoor je na afloop zou kunnen zeggen dat je naar een erg goede hebt zitten kijken.

6/10