Filmrecensie: Clean (2021) Geregisseerd door Paul Solet

Eén van de grootste mysteries van deze moderne tijd is wat er in vredesnaam met de carrière van Oscar-winnaar Adrien Brody is gebeurt. ja, zo af en toe duikt hij nog wel eens op in een 'grote' en/of goede film, maar vaak zie je hem ook voorbij komen in films waarvan je denkt 'hoe ben je hier ooit in belandt'. Dat antwoord kan in dit geval gemakkelijk gegeven worden, aangezien het script mede door Brody zelf is geschreven en de film ook door hem is geproduceerd en waar hij ook zelfs nog eens ook de muziek voor heeft gecomponeerd. Wel is het opnieuw een film die toch echt wel zeer Brody-onwaardig oogt.

Adrien Brody goes Liam Neeson

Dit is wel een beetje het type film waar Liam Neeson tegenwoordig patent op heeft. Films waarin een 'alledaagse man' om wat voor reden dan ook terecht komt in situaties waarin hij geweld moet gebruiken om wraak te nemen of om een onschuldig persoon te beschermen van kwaadwillende.

Dat brengt me gelijk bij een probleem: Het is geen bijster originele film qua verhaal of personages. Echt verrassen doet de film dan ook nooit, maar het weet daarnaast dingen ook nooit echt interessant te houden.

Weet niet zijn eigen stem te vinden

De film ziet er goed uit en het voelt vaak ook oprecht als een meer dan prima genrefilm, ook mede door zijn acteerwerk, maar er zijn tal van elementen die ervoor zorgen dat de film echt verre van goed blijft.

Zo is visueel gezien de stijl misschien meer dan prima, maar blijft het wat storend dat de film ook wat blijft hangen tussen een subtiele en meer trage thriller-drama die op zijn personages, dialogen en emoties vertrouwd en één die wat meer rechtlijnig is qua actie en vermaak. De film lijkt nooit goed zijn eigen stem te kunnen vinden en is toch wel een beetje een warboeltje af en toe.

Een te subtiele benadering

De film is dan ook nooit heel prettig om te volgen, ook omdat zijn drama en personages maar nooit echt interessant willen worden. De film is wellicht wat te subtiel met zijn benadering, waardoor dingen nooit goed lijken te ontwikkelen of opgebouwd worden. Het is liever traag en nietszeggend dan dat het ooit indruk probeert te maken op zijn kijkers met daverende actie of enorm dramatische ontwikkelingen. Het blijft bewust klein, maar het heeft uiteindelijk alleen zichzelf hier mee.

Het verhaal blijft daarnaast ook wat warrig, waarbij een duidelijke hoofdverhaallijn vaak niet geheel aanwezig lijkt. Dit maakt de film zelfs soms wat lastig om te volgen, ook omdat het er maar matig in weet te slagen om je aandacht vast te houden.

Weet zaken knap te verbloemen

Dat de film niet compleet waardeloos om te kijken is, is dus voornamelijk te danken aan zijn visuele stijl en acteerprestaties. Het weet absoluut een hoop zaken te verbloemen, waardoor je soms ook oprecht begint te denken dat de film ieder moment alsnog een goede en indrukwekkende kan gaan worden. Alleen komt dat moment echter nooit. De film blijft te nietzeggend en binnen zijn genre dan ook absoluut niet bijzonder of spectaculair genoeg, zowel qua actie als verhaal.

Niets wat het echt de moeite waard maakt

Absoluut verre van het beste wat het genre te bieden heeft. Niet heel interessant, niet vermakelijk, niet verrassend. Deze film heeft eigenlijk niets wat het echt de moeite waard maakt, al is het zeker geen absolute verschrikking om te kijken.

5/10