Filmrecensie: The Adam Project (2022) Geregisseerd door Shawn Levy

Voor het grootste gedeelte weet "The Adam Project" een vrij complete film te zijn die zowel vermaakt als zijn verhaal interessant weet te houden met een slimme tijdreis benadering, waardoor het drama van de film ook nog eens effectief weet te zijn.

Weet slim en goed veel doelgroepen aan te spreken

Wat "The Adam Project" vooral goed en slim weet te doen is verschillende doelgroepen tegelijk aanspreken. Ryan Reynold is in de film voor de volwassen humor, emotionele lading en fysieke actie en Walker Scobell is er om de jongeren aan te spreken en de film ook een gevoel van avontuur mee te geven, zoals vaak alleen kinderfilms zo goed kunnen doen. Dit is de voornaamste reden waarom de film vrij compleet aan weet te voelen. Het weet daarnaast al zijn aanwezige elementen ook nog eens vrij succesvol te combineren met een science-fiction verhaal.

Klinkt als een overvolle film, maar de film weet absoluut een goede balans te vinden, door nooit voornamelijk één ding te willen zijn. De momenten wisselen elkaar goed af, waardoor de film het ene moment vermakelijk is, terwijl het op het andere moment goed de menselijke en emotionele kant van dingen weet te belichten. De film is wellicht dan ook meer volwassen dan deze in eerste instantie lijkt.

Te kort om ook volledig goed te kunnen werken

Perfect kan ik de film echter niet noemen. Dit heeft ook juist te maken met het hetgeen waardor de film zo goed weet te werken. Doordat het zich nooit volledig op één ding stort, worden dingen soms ook wel erg simpel gehouden. Bepaalde verhaalelementen worden wat makkelijk afgerond en het is zeer zeker waar dat dit ook komt doordat de film wat kort is, of tenminste wel als zodanig aanvoelt.

Het kan niet vaak over een film gezegd worden, maar het zou wellicht beter geweest zijn wanneer deze minimaal een half uur langer was geweest. Met name het drama had hier enorm van kunnen profiteren, al zou je natuurlijk aan de andere kant ook kunnen zeggen dat het juist prettig is dat de film nooit volledig een tranentrekker wordt, wat weer ten koste gegaan had kunnen zijn van zijn vermaak en avontuurlijke elementen.

Het is hoe dan ook wel zo dat het verhaal op sommige plekken wat afgeraffeld wordt en dit ook wat ten koste gaat van de grootsheid van het hele verhaal. Je hebt constant het idee dat er op de achtergrond van het verhaal grootse dingen gaande zijn, maar dat de film zelf dingen te 'klein' en simpel houdt om het ook daadwerkelijk als een grootse film te kunnen zien.

Weet er fraai uit te zien

Niet dat er een gebrek aan actie is gelukkig, al blijft het uiteindelijk wel een meer familie- en drama georiënteerde film wat het verhaal betreft.

De special effects geven de film nog altijd meer dan genoeg spectaculaire momenten, die er zeer knap uitzien. De film ziet er in het algemeen erg goed uit, met niet alleen zijn special effects, maar ook zeer zeker zijn camerawerk en vlotte regie. Shawn Levy is natuurlijk een regisseur dan die dan ook al ruimschoots ervaring heeft met het combineren van humor, vermaak, snelle actie en special effects, waarvan zijn Night at the Museum films en "Free Guy" het beste bewijs zijn.

Goede acteurs

Het niveau van de film wordt ook absoluut omhoog gebracht door zijn acteurs. Ryan Reynolds is niet alleen een leuke en goede actieheld, hij heeft ook nog eens meer dan goede chemie met Zoe Saldana en de jonge Walker Scobell. Mark Ruffalo en Jennifer Garner spelen daarnaast ook erg sterke rollen, waardoor het verhaal en aanwezige drama ook zeker wat meer gewicht krijgt.

Een prima film

De film weet niet alleen goed indruk te maken met zijn vermaak, maar ook zeer zeker zijn aanwezige drama, waardoor "The Adam Project" meer is dan weer een 'domme' actiefilm met science-fiction elementen. Slim en effectief, al laat de film hier en daar wel wat steekjes vallen wat zijn verhaal en concept betreft.

7/10