Filmrecensie: BlackWood (2022) Geregisseerd door Chris Canfield

Dit is een film net twee gezichten. Net als de film die het probeert na te doen. Want ja, laten we eerlijk zjin. Dit is uiteindelijk eigenlijk niet meer dan een goedkope versie van "Predator", die zich ditmaal in het wilde westen afspeelt. Klinkt alsnog best leuk misschien, maar het gebrek aan kwaliteit zorgt ervoor dat dit een film is die je gerust over zou kunnen slaan.

Laat steken vallen

Ik weet niet goed wanneer de film beter of leuker is. Wanneer het nog een meer typische western is, of wanneer het meer losgaat met zijn horror en actie thema's. Probleem is namelijk dat de film steken laat vallen, met alle benaderingen die het gedurende de film kiest.

Ergens enorm zonde, want zo verschrikkelijk slecht is zijn concept toch echt niet. Ook visueel gezien blijft de film meer dan prima, voor een film van zijn kaliber. Het maakt goed gebruik van zijn fraaie omgevingen en ook de sets en kostuums doen je in ieder geval goed denken dat er alsnog veel geld, tijd en moeite in de film was gestopt. Ik zou alleen willen dat het allemaal onderdeel van een betere film was geweest.

Rommelig eerste deel

Het eerste gedeelte van de film werkt vrij slecht doordat het enorm rommelig is. Meerdere verhaallijnen lijken door elkaar te lopen en zodra een beetje duidelijk wordt wat er exact gaande is en wie, wie is, kiest de film ervoor om al zijn verhaallijnen te laten vallen en voor iets geheel anders te gaan.

Onnodig om te zeggen dat ook de introductie van zijn personages niet geheel vlekkeloos verloopt. De film maakt totaal niet duidelijk wie de slechteriken zijn en wie aan de goede kant staat. Wellicht dat dit allemaal bewust was gedaan, maar het werkt in ieder geval totaal niet prettig en onnodig verwarrend.

Weet nooit goed vermaak te worden

Maar ook wanneer de film meer in "Predator" veranderd (en ja, laten we het gewoon zo noemen. Ook omdat de film zelf totaal niet probeert te verberegen dat het een Predator film wil zijn. Het heeft zelfs zijn hoofdpersonage Dutch genoemd, wat dezelfde naam is als Arnold Schwarzenegger zijn personage in de 1987 "Predator" film), wordt de film niet heel veel berer om te kijken.

Dit is het moment waarop de film op zijn minst enorm vermakelijk zou zijn om te kijken, zou je verwachten. Maar nee. Probleem is vooral dat het eigenlijk alleen maar opbouw is, zonder dat er ook daadwerkelijk iets goeds gebeurt. De film weet zelfs een behoorlijk saaie te worden en het heeft geen goed idee hoe het dingen gaande kan houden wat zijn verhaal betreft. De film valt behoorlijk stil, om vervolgens wel aardig vermakelijk te worden richitng het absolute einde. Dit komt echter wel wat te laat voor de film allemaal.

Niet echt het kijken waard

Het is absoluut zonde. Want zelfs een Predator kloon heeft het in zich om beter en leuker te zijn dan de meeste vervolgfilms die op "Predator" zijn gemaakt. Het is ook een vrij simpel concept in essentie, maar dat houdt niet in dat het niet belangrijk is om alle randzaken en details goed voor elkaar te hebben, om ook een vermakelijke en kwalitatief goede film te krijgen. Allemaal dingen die deze film duidelijk niet voor elkaar heeft gekregen, waardoor het uiteindelijk niet meer is dan een goedkope, rommelige, niet heel vermakelijke Predator kloon, die dan ook niet heel erg het kijken waard is.

Schiet enorm tekort

Ergens heb ik alsnog wel veel respect voor de film, om hoe het eruitziet en wetende dat het met een vrij klein budget is gemaakt. Wanneer je naar de verdere kwaliteit kijkt en hoe het verhaal loopt, kan echter niet anders dan geconcludeerd worden dat het als film wel erg tekort schiet.

4/10