Filmrecensie: The Protégé (2021) Geregisseerd door Martin Campbell

Weinig subgenres te bedenken die zo cliché en voorspelbaar zijn dan films die om huurmoordenaars draaien. En alhoewel deze film absoluut voledoende van de bekende ingrediënten- en dus voorspelbaarheid in zich heeft, doet het over het algemeen goed werk om de film zo fris en origineel mogelijk te maken. Daarmee kan ik helaas niet zeggen dat de film als geheel ook geslaagd is.

Een originele benadering

Ja, het is absoluut fijn om te zien dat de film duidelijk de moeite heeft gedaan om dingen zo origineel mogelijk te maken, wat het verhaal betreft. Het is bijvoorbeeld interessant te noemen hoe een held en slechterik voor elkaar vallen en ondanks dat films over vrouwelijk huurmoordenaars verra van uniek zijn tegenwoordig, werkt Maggie Q haar personage alsnog behoorlijk verfrissend voor de film. Het is helaas niet ook zo dat haar personage, of welk personage dan ook, heel goed is geschreven.

Weinig interessante personages

Het is een film die voornamelijk gedragen wordt door zijn acteurs, maar zeker niet de personages. Maggie Q, Samuel L. Jackson en Michael Keaton weten hun gewicht goed in de film te gooien, maar hun personages zijn uiteindelijk makkelijk om te vergeten. De film mist de echte diepgang, terwijl de stijl en benadering van de film wel doet vermoeden dat het een meer serieuze film had willen zijn.

Niet interessant of vermakelijk genoeg

Het is absoluut geen film die gevuld is met actie. Het is eigenlijk voor het grootste gedeelte een vrij trage film, wat opzichzelf geen punt van kritiek is, maar wel wanneer je de film tijdens deze trage niet interessant weet te houden. Dat is helaas duidelijk het geval met "The Protégé", waarbij het verhaal simpelweg de diepgang mist die het nodig had om je aandacht vast te kunnen.

Wat dus overblijft is een film die nooit echt heel vermakelijk is om te kijken, maar ook nooit intrigerend, ondanks de originele elementen die nog wel altijd in het verhaal aanwezig zijn. Ik zou zelfs willen zeggen dat de film meer als een opgave voelt om te kijken, dan iets wat je even lekker wegkijkt.

Een fletse genre film

De actie momenten die de film nog wel in zich heeft zijn redelijk goed in beeld gebracht, maar het probleem blijft dat je er verder weinig bij voelt. Ook is het een film die denkt dat een duistere sfeer een goede sfeer is, terwijl het er alleen maar aan bijdraagt dat de film toch behoorlijk flets blijft.

5/10