Filmrecensie: I onde dager (2021) Geregisseerd door Tommy Wirkola

Na een aantal, sterk van kwaliteit wisselende, omzwervingen door Hollywood, keert regisseur Tommy Wirkola terug naar zijn Noorse roots met "I  onde dager". Een film die qua stijl en humor in ieder geval ook sterk doet denken aan zijn twee Død snø films. Goed nieuws dus voor de liefhebbers hiervan en voor iedereen die opzoek is naar vermaak van prima kwaliteit!

Hier kunnen andere films nog wat van leren!

De film valt simpel samen te vatten als "Till Death", maar dan goed gedaan. Een aantal thema's komen overeen en ook de gebruikte locaties tonen toevalligerwijs tal van overeenkomsten. Maar waar "Till Death" voornamelijk een thriller is, zou je "I  onde dager" meer een komedie kunnen noemen. Een duistere komedie, maar absolute een komedie, waaarin hoofdrolspelers Noomi Rapace en Aksel Hennie excelleren.

Onbevangen kijken

Wat de film een enorm prettige beleving maakt is hoe het verhaal zich langzaam ontvouwd. Dingen lopen langzaamaan steeds meer en meer uit de hand, op een manier die je nooit aan ziet komen. Er zijn dan ook tal van verrassingen en het leukste en beste blijft dan ook om deze film te gaan zien zonder enige kennis vooraf. Je staat uiteraard vrij om onder andere de trailer te gaan kijken om een beter idee van het verhaal en de stijl van de film te gaan krijgen, maar ik zou het echter wel afraden in dit geval.

Een film die gelukkig duidelijk weet wat het wil

De absurde ontwikkelingen in de film werken doordat de film ook exact zo behandeld. Het probeert niet zo realistisch mogelijk te zijn, maar houdt zich liever bezig met het vermaken van de kijker. Het weet hierdoor een stijl te ontwikkelen waarbij het gemakkelijk is voor de kijker om zich hier in mee te laten voeren. Je kunt het wellicht een beetje vergelijken met het absurdisme uit een Edgar Wright film. 'Gewone' en verre van perfecte mensen die voor veel mensen dan ook erg herkenbaar zullen gaan zijn, die in situaties worden gebracht waardoor ze plotseling boven zichzelf uit moeten stijgen.

Dit gaat allemaal gepaard met een hoop geweld en bloed, dus weet wat je kunt verwachten. Uiteraard werkt niet iedere wending even goed en laat de film ook duidelijk een aantal kansen liggen qua diepgang, maar de film doet wel wat het voor ogen leek te hebben: de kijker een leuke en goede tijd bezorgen waarbij het geheel ook nog eens zeer kundig in beeld is gebracht.

Top vermaak

Er kan over "I onde dager", of "The Trip" zoals de internationale titel luidt, dan ook niet anders gezegd worden dan dat het een film is die top vermaak weet te leveren. Een prima film om simpelweg een plezierige tijd mee te hebben, helemaal wanneer humor jou niet luguber en duister genoeg kan zijn.

7/10