Filmrecensie: Black Noise (2023) Geregisseerd door Philippe Martinez

Als actiefilms zonder actie helemaal jouw ding zijn, zal je werkelijk gaan smullen van "Black Noise". Maar of deze mensen überhaupt zullen bestaan?

Oogt goed, maar kijkt toch niet lekker weg

Het is lastig in te denken dat er werkelijk een goede doelgroep voor deze film zou zijn. Aan de ene kant oogt het echt wel lekker snel, spannend en spectaculair, maar toch zit er niets in de film wat het verder ook snel, spannend of spectaculair weet te maken.

De film bestaat voornemalijk uit een aantal personen die constant hun wapens lopen te richten, zonder daadwerkelijk ook ergens op te schieten of tegen een duidelijk gevaar of vijand aan te lopen. Duidelijk een reden waarom de film ook slecht rond de 80 minuten kort is, maar zelfs met zo'n korte speeltijd weet het de film niet te lukken om je aandacht ook vast te houden. Het wordt als snel allemaal veel van hetzelfde en de film heeft duidelijk niet genoeg creatieve ideeën om de film interessant of vermakelijk genoeg te houden.

Meer te lijden onder zijn script, dan onder het budget

Best zonde, want het concept van de film was niet eens zo slecht en bevatte zelfs meer dan genoeg originele elementen.

Het is zeker waar dat de film door het budget niet helemaal lekker uit de verf weet te komen, maar het zou wel erg makkelijk zijn om het alleen hier op te gooien. De film heeft namelijk ook wel erg te lijden onder zijn ideeënloze script, die zijn personage ook nooit leuk of interessant genoeg weet te maken. Het is dan ook geen film die je goed mee weet te slepen. Het zal je werkelijk weinig schelen wie wel of niet levend weg zal lopen aan het einde van de film. Het is zelfs moeilijk om te onthouden wat de namen van de verschillende personages zijn, omdat ze allemaal, los van hun uiterlijk, enorm veel op elkaar lijken en er niets is waardoor ze eruit weten te springen.

Weinig indrukwekkend

Is er dan niets goed aan de film? Eigenlijk niet. Of misschien beter gezegd: er is niets aan de film waardoor het boven de gemiddelde genre-poging weet uti te komen.

Het blijft ergens wel kundig gemaakt qua camerawerk, belichting en dergelijke. Maar dit zijn allemaal basisdingen waarvan je wel zou mogen verwachten dat een film dit op orde heeft. Het doet verder niets om ook daadwerkelijk indruk op je te maken, tenzij je enorm verrast zou zijn door het concept, die ergens ook wel vrij creatief is, maar aan de andere kant ook wel degelijk belachelijk en vol met willekeurigheden die nooit goed worden uitgelegd.

Niet aan te raden

Nee, zelfs als je van goedkope B-actiefilms zou houden valt "Black Noise" absoluut niet aan te raden. Het weet daar te weinig spektakel voor te bieden en ook qua verhaal is het een te lang uitgerekt rommeltje, die dingen nooit goed samen weet te brengen of het interessant en meeslepend genoeg weet te houden.

4/10