Recensie: Chucky (2021) Seizoen 1

Dat deze serie bestaat is vooral te danken aan het feit dat de studio het nodig vond om de Chucky film-serie een reboot te geven. Ontrevreden hierover kondige Don Mancini zijn eigen continuering van de originele Chucky reeks aan, in de vorm van deze serie. En hoewel ik vooraf 'Team Mancini' was, moet ik ook toegeven dat de 2019 "Child's Play" remake/reboot echt verrassend goed en ook leuk was. Horror-komedie op de juiste manier gedaan. Hoe deze serie zich verhoudt tot deze remake? Best aardig, al zijn er wel degelijk ook wat problemen mee.

Laten we eerlijk zijn: de pop Chucky is eigenlijk al decennia lang niet meer eng. Gelukkig echter iets wat de film-reeks ook al lang achter zich had gelaten en in veel opzichten zijn veel van de films ook meer een komedie dan een typische horrorfilm/slasher. Een lijn die ook deze serie doortrekt met zijn eerste seizoen, al blijven de slasher elementen er ook duidelijk in aanwezig. Deze balans is echt wel heel aardig en prettig uitgevoerd. Het maakt de serie behoorlijk vermakelijk, terwijl de slasher momenten ook nog wel degelijk de liefhebbers van dat genre zullen plezieren.

Het is ook wel aardig hoe de serie meer terug gaat naar de kern en opnieuw een kind als hoofdpersoon heeft, gespeeld door Zackary Arthur. Wat ook interessant is, is dat de serie teruggaat naar het originele idee, waarin eerst het kind als hoofdverdachte van de moorden wordt gezien, wat uiteraard ook logischer lijkt dan dat een demonische pop dit gedaan zou hebben. Iets wat de serie echter ook al vrij snel laat vallen en nooit echt goede spanning mee weet te creëren. Een gemiste kans, waarvan dit seizoen wel meerdere heeft.

Echt spannend wil het seizoen nergens worden, terwij het schrijfwerk verder echt wel heel aardig en ook verrassend blijft. Zo is het ook knap hoe weinig het seizoen in herhaling weet te vallen en ook echt wel goed duidlelijk maakt dat niemand veilig is voor de moordlustige Chucky, voor wie Brad Dourif opnieuw zijn stem had geleend. Dat niemand veilig is houdt dingen echt wel goed interessant en verrassend.

Het weet op meerdere manieren verrassend te zijn. Zo weet het ook een aantal personages uit de voorgaande films terug te brengen, waar met name de fans erg enthousiast over zullen gaan raken. Voor mij was dit echter ook het punt waarop het seizoen rommeliger begon te worden en vol kwam te zitten met onnodige afleidingen van het hoofdverhaal. Het blijft ergens natuurlijk hues wel leuk om een hoop 'oude' gezichten terug te kunnen zijn, maar het blijft iets dat wat mij betreft beter uitgesmeerd had kunnen worden over meerdere seizoenen.

Ik moet toegeven dat de precieze krachten van Chucky mij wat onduidelijk blijven. Dit was in de films al zo en is in de serie niet heel anders. Iets waar de serie zich ook wel degelijk goed bewust van is en zelfs grappen over weet te maken. Deze vorm van zelfbewustheid is leuk en helpt om de toon voor de serie als geheel te zetten, maar het is uiteraard ook wel iets wat afbreuk doet aan het Chucky personage.

Chucky zelf ziet er echt geweldig uit. Het is wel duidelijk dat de ontwikkelingen der techniek niet stil hebben gestaan. Zijn gezicht lijkt meer expressief dan ooit, terwijl het er ook op lijkt dat er minder camera trucjes hoeven worden uit te gevoerd om de beperkingen van de pop te kunnen maskeren.

Ook voelt hij wel degelijk als een groot onderdeel van de serie, ondanks dat zijn personage eigenlijk wel een duidelijk doel mist. Gewoon zoveel mogelijk mensen vermoorden, op een liefst zo creatief mogelijke manier. Dat lijkt wel een beetje het motto van Chucky, wat op zichzelf natuurlijk ook wel goed past bij het personage. Zijn humor en brutaalheid blijven ook een groot onderdeel van het personage en geven hem ook iets onvoorspelbaars, waardoor hij ook als slasher personage wel degelijk heel aardig blijft werken. Het blijft echter natuurlijk wel wat lastig om een pop van zo'n 40cm ook echt serieus te kunnen nemen als echt gevaar. Dit weerhoudt Chucky er gelukkig niet van om een aantal keer lekker goed los te gaan in de serie.

Hierbij lijken wel erg vaak de ouders het doelwit van Chucky te zijn. Zelfs zo vaak dat het ietwat een cliché begint te worden. Het is hierbij ook raar om te moeten aanschouwen met hoe weinig emoties er vaak op de (zeer brute) moorden wordt gereageerd. De personages kunnen het ene moment op een begrafenis zijn, terwijl ze het volgen al weer uitgenodigd worden voor een feestje. Bij wijze van spreken, maar vaak ook letterlijk. Dit doet uiteraard behoorlijk afbreuk aan de geloofwaardigheid en maakt het ook absoluut niet de meest meeslepende serie die je ooit zal gaan zien, maar aan de andere kant probeert de serie ook nooit echt zo te zijn. Het is wel een aardig rechtlijnige serie zonder al te veel opsmuk, wat ik ook absoluut aan dit seizoen kan waarderen.

Het is ook nog eens een serie die er prima uit weet te zijn, met zijn camerawerk en montage. De regie is werkelijk prima en het is heerlijk om een tijdperk te leven waarin tv-series er al lang niet meer utizien als iets wat voor tv is gemaakt. De kwaliteit is net zo hoog, zo niet hoger, dan voor veel films het geval is.

Het kijkt echt wel prettig en makkelijk weg, met name door hoe vermakelijk het weet te zijn. Het weet hierbij het verhaal ook goed gaande te houden, zonder ooit echt in herhaling te vallen. Het is dan ook een serie waarvan ik met veel plezier toekomstige seizoenen tegemoet zou zien, ook omdat de rek er nog lang niet uit lijkt te zijn. Best knap, wanneer je je beseft dat er al 7 films voorafgaand aan deze serie waren gegeaan.

7/10