Filmrecensie: Cocaine Bear (2023) Geregisseerd door Elizabeth Banks

Het valt simpelweg niet te ontkennen dat "Cocaine Bear" echt wel één van de betere killer animal films is. Zonder ook echt een geweldige film te worden weet het er wel behoorlijk goed in te slagen om de juist toon aan te slaan om deze film te laten werken.

Gedragen door zijn concept en acteurs

We hoeven ergens ook niet heel verbaasd te zijn dat deze film goed weet te werken. Het is een film die voornamelijk gedagen wordt door zijn concept, die op zichzelf ook al absurd en vermakelijk genoeg is om je geïnteresseerd te kunnen krijgen.

Maar het is daarnaast ook absoluut een film die naar een hoger niveau wordt getild door zijn cast. Want laten we eerlijk zijn: zou deze film ook net zo interessant om te kijken zijn geweest zonder de aanwezigheid van acteurs als Alden Ehrenreich, O'Shea Jackson Jr., Keri Russell en Ray Liotta? Ze geven op zijn minst wat meer gewichtigheid mee aan de film. Gewichtigheid die ook wel nodig was om de film tenminste nog een klein beetje serieus te kunnen nemen.

Zo absurd en vergezocht als je zou denken

Verder is de film natuurlijk wel nog altijd zo absurd en vergezocht als je zou denken. Het probeert dingen dan ook niet realistisch te maken en besluit in plaats daarvan om maar zoveel mogelijk plezier met zijn concept te hebben.

Dit is wat veel soms en de film slaat hier ook wel degelijk wat in door af en toe, maar aan de andere kant blijft het wel enorm plezierig om te zien hoe de film lol probeert te hebben. Dit werkt wel aanstekelijk en het maakt het dan ook makkelijk om in mee te kunnen gaan. Het kijken van "Cocaine Bear" is simpelweg een plezierige ervaring, vooral wanneer je deze samen met een groep andere mensen zou gaan kijken.

Simpel verhaal, dat wel slim wordt aangepakt

Het verhaal blijft zoals je zou verwachten enorm simpel, maar toch verdient het absoluut extra punten voor hoe het dingen probeert aan te pakken.

Zo is het echt wel een goede zet om op meerdere (groepjes) personages te concentreren, met ieder hun eigen verhaal. Ondanks dat deze verhalen echt niet veel om het lijf hebben en verder ook niet heel sterk of bijzonder zijn uitgevoerd, weet het de film toch voldoende variatie en tempo mee te geven.

De beer-actie doet je naar meer verlangen

Het blijft natuurlijk echter voornamelijk de beer-actie waarom mensen deze film zouden willen gaan zien. Dit is vaker meer vermakelijk dan schokkend, maar hier zullen niet al te veel mensen verrast door gaan zijn.

Over het algemeen weet het wel een vrij goede balans te vinden tussen het vermaak, de actie en zijn verhaal, al is dit niet constant het geval. De film slaat af en toe echt wel wat door waardoor het lastig is om altijd maar met de film mee te kunnen gaan en deze met alles weg te laten komen. Het denkt absoluut wat te simplistisch over dingen soms, maar aan de andere kant blijft dit ook wel iets wat bij het genre past en lastig is om heel anders aan ta pakken dan voor een overdreven komedie benadering te gaan, tenzij je naam Steven Spielberg zou zijn en de titel van je film "Jaws".

En hoewel de beer geen Bruce the Shark is, weet deze nog wel altijd als dreigend genoeg over te komen. Beren zijn op zichzelf natuurlijk al vrij imponerende dieren, wiens kracht en snelheid ook goed naar voren komt in deze film. Hierbij is het wel wat jammer dat vaak gebruik wordt gemaakt van computer effecten, maar over het algemeen is het niets wat te storend weet te werken. Ik had uiteindelijk zelfs gewild dat de film meer beer-actie in zich zou hebben en de beer nog meer los zou gaan, met of zonder drugs. Het valt echter natuurlijk niet uit te sluiten dat we in de toekomst een vervolg op deze film zullen gaan zien.

Goede kijkbelevenis

Een film die zeker niet ooit meer pretendeert te zijn dan simpel vermaak en mede hierdoor de juiste toon weet aan te slaan. Goed actie, genoeg goede komedie en gelukkig ook een aantal sterke acteurs om "Cocaine Bear" een meer dan prima kijkbelevenis te maken.

7/10