Recensie: She-Hulk: Attorney at Law (2022)

Een serie die echt wel leuk om te kijken is, maar tegelijk ook wel erg nutteloos aandoet. Het voegt vrijwel niets toe aan het alsmaar groeiende universum aan Marvel series en films en weet dermate weinig met zijn verhaal of personages te doen dat het ook als een op zichzelf staande serie

Op zich is het idee van het creëren van een superhelden komedie door Marvel helemaal niet zo slecht of raar. Het budget is daar, het talent is daar en de bekende superhelden heb je ook al voor handen. Alle ingrediënten om vermakelijke serie van kwaliteit te kunnen maken. En nee, de serie is ook nooit enorm vervelend, maar toch kan er niet over gezegd worden dat het het onderste uit de kan weet te halen.

De serie is leuk en kijkt echt wel lekker weg, maar je zit je af en toe toch ook wel af te vragen waar je nou exact naar zit te kijken. Het is uiteindelijk een serie die wel heel erg over niets gaat. Er wordt enorm weinig met het concept gedaan, waardoor het verhaal absoluut de nodige diepgang- maar ook spanning en spektakel mist.

Het is met name teleurstellend hoe er eigenlijk geen echt conflict aanwezig is in de serie. Jennifer Walters accepteert zo goed als direct dat het nou eenmaal zo is dat ze de rest van haar leven in een groot groen wezen kan veranderen, net als haar neef Bruce Banner. Wat dat betreft is er dus geen conflict of drama, maar zo is er ook geen duidelijke slechterik aanwezig in de serie die bijvoorbeeld gestopt zou moeten worden, of She-Hulk echt iets aan probeert te doen. Je weet wel, van die typische dingen die je normaal gesproken zou verwachten te zien in een superhelden film of film.

Het verhaal kan dan ook vooral als nietszeggend en fluffy omschreven worden. Het zit vol met opvulling die uiteindelijk nergens naartoe gaat of niets bijdraagt aan het grotere geheel. Iedere keer wanneer je denkt dat dingen zich interessant lijken te ontwikkelen laat de serie deze verhaallijn totaal vallen, om opnieuw op iets totaal anders en veel te oppervlakkigs en veiligs te concentreren.

Dat de serie veilig en oppervlakkig blijft lijkt ook voor het grootste gedeelte een hele bewuste keuze te zijn. Het voelt als een tussendoortje die vooral niet te serieus genomen dient te worden en die zich ook vooral niet te veel met tijdlijnen uit andere Marvel projecten wil bemoeien, terwijl verrassend veel andere Marvel personages hun opwachting maken in deze serie. Het geeft de serie opzich veel vrijheid om iets geheel anders te doen, waar het echter dus nooit goed gebruik van wil of durft te maken.

Het lijkt te denken zijn meeste vermaak te kunnen halen uit het feit dat het vaak maar zo willekeurig en overdreven mogelijk is met al zijn situaties. Dit is soms leuk, maar vaak ook wel erg onsamenhangend en met name ook geforceerd. Hoe Jennifer Walters/She-Hulk vaak maar direct in de camera praat is lekker zelfbewust, maar zorgt er ook te vaak voor dat het je enorm uit de serie haalt. Het was ook leuker geweest als de serie dit een handjevol keren gedaan zou hebben, maar het is iets wat zo'n beetje iedere aflevering terugkeert. Er zit geen rem op, wat uiteindelijk ook erin resulteert dat de serie behoorlijk ontspoort in zijn laatste aflevering. Dingen worden niet bepaald bevredigend afgesloten, zelfs niet met een goede of leuke cliffhanger.

Het is zelfs wat lastig om te zeggen voor wie deze serie echt bedoeld is. Voor de liefhebbers van superhelden is het echt wel leuk om veel van de bekende personages opnieuw terug te zien in deze serie en qua visuele stijl, special effects en actie doet het echt wel aan als een groot Marvel project, maar deze mensen zullen duidelijk stukken minder gegrepen gaan worden door het verhaal, die zich op een totaal ander publiek lijkt te willen richten.

Een publiek dat meer uit vrouwen van middelbare leeftijd bestaat, die zich zullen kunnen identificeren met Jennifer Walters haar problemen en vragen, die echter zoals gezegd wel de nodige diepgang missen, waardoor het ook niet voelt alsof de serie deze doelgroep goed aan weet te spreken. Waarom deze doelgroep ook überhaupt geïnteresseerd zou zijn in een serie over superhelden, waarin ook de Hulk rondloopt, is voor mij in ieder geval een raadsel, maar iets waar de makers blijkbaar wel vertrouwen in hadden.

Uiteindeliijk wordt het ook vrij snel een serie waarin ik liever She-Hulk dan Jennifer Walters zie, ondanks dat ze uiteraard in principe wel dezelfde persoon zijn. Qau persoonlijkheid zijn ze absoluut dan ook niet heel anders, maar wat het wellicht meer is, is dat de serie op wat meer aansprekende dingen weet te concentreren wanneer She-Hulk in beeld is. Iets meer pit, iets meer actie, iets meer vermakelijkheid.

De effecten voor She-Hulk en alle andere personages en actie zien er ook prima uit. Absoluut van hoog niveau voor een serie van dit kaliber. Het She-Hulk personage werkt dus ook wel degelijk heel aardig, maar toch zou ik er niet rouwig om zijn als er geen tweede seizoen zal volgen en we niet meer te zien zullen krijgen van haar in andere Marvel films of series. Dit allemaal omdat de serie gewoonweg te weinig met het personage weet te doen waardoor ze echt een aanwist lijkt te zijn voor het Marvel universum aan films en series. Dit is zeker niet Tatiana Maslany haar schuld, die de rol heel aardig weet te spelen.

Sowieso weinig mis met het acteerwerk in deze serie. Veel van de personages werken ook echt wel vermakelijk, maar krijgen net als Jennifer Walters/She-Hulk uiteindelijk veel te weinig te doen.

Door alle aflevering rond de 30 minuten kort te houden houdt de serie het tempo er lekker in en kijkt het allemaal ook echt wel prima weg. Het zorgt er tegelijk ook voor dat dingen zich nooit goed weten te ontwikkelen, ondanks dat de serie wel degelijk één lang verhaal wil vertellen, in plaats van iedere aflevering over iets geheel nieuws en anders te gaan.

Voor de grootste Marvel fan blijft er alsnog wel degelijk genoeg om van te genieten, maar dit komt met name door de cameo's en kleine rollen van personen die men al goed kent uit voorgaande projecten, die het leukst om te zien zijn wanneer deze nog niet verklapt aan je zouden zijn.

Ik vind het dan ook echt niet erg om deze serie gezien te hebben. Saai is het niet, maar heel goed of enorm leuk ook zeker niet. Te weinig vuurwerk en zeker ook te oppervlakkig om het echt enorm aan te kunnen bevelen.

6/10