Filmrecensie: Plane (2023) Geregisseerd door Jean-François Richet

Ben ergens toch wel blij om in het Gerard Butler-tijdperk te leven. Hij duikt vaak op in films die niet per se geweldig zijn, maar wel van kwaliteit, met een lekker rauw randje en voldoende actie. Net zoals je ook genrefilms met bepaalde sterren in bijvoorbeeld de jaren '80 en '90 had. Je weet direct waar je aan toe zou zijn met een Gerard Butler film. In dat opzicht past "Plane" ook prima in het rijtje van recente actiefilms waar Butler de hoofdrol in speelt en stelt het ook zeker niet teleur.

Niet per se goed, maar wel vermakelijk

Wel blijft "Plane" een ietwat apart geval. Het is namelijk lekker en vermakelijk om te kijken, maar tegelijk is het ook verre van een goede film.

Gelukkig overheerst uiteindelijk het vermaak in dit geval, waardoor "Plane" alsnog een prima film om te kijken blijft, maar we hoeven ook absoluut niet te doen alsof dit een film zou zijn waar niets mis mee is. Het is eigenlijk een klein wonder dat de film nog zo goed om te kijken is, zoals uiteindelijk het geval is.

Rambo-achtig

Ik ga niet doen alsof ik veel van luchtvaart weet, maar ik durf wel met zekerheid te stellen dat het verhaal van deze film niet bepaald realistisch is. Gelukkig hoeft dat natuurlijk ook niet voor een genrefilm als deze, maar het is af en toe toch wel wat lastig om in mee te gaan, zonder met je ogen te rollen.

Gelukkig speelt het overgrote gedeelte van de film zich echter op de grond af en al snel wordt het een Rambo-achtige actiefilm, met uiteraard Gerard Butler als held, geflankeerd door Mike Colter. Ik zeg ook niet zomaar Rambo. Dat had ik namelijk prima een vervolg op een Rambo film kunnen zijn. Daar heeft het echt wel het juiste type verhaal voor en zou ik ook helemaal prima mee zijn geweest. Het zou de film hoogstwaarschijnlijk ook nog net even iets geweldadiger en met actie gevuld gemaakt hebben. Iets wat deze film af en toe ook echt wel had kunnen gebruiken.

Weet niet altijd goed de aandacht vast te houden

Het is jammer hoe de film prima en veelbelevend start en zijn tempo hoog weet te houden, maar hoe het dit allemaal niet vast weet te houden.

Er zit zelfs een groot gedeelte in de film waarin vrij weinig gebeurt. Natuurlijk niets mis met een actiefilm die aan opbouw doet, maar dan moet je daar uiteraard wel ergens mee naartoe gaan. Deze film is af en toe meer traag en lang uitgerekt omdat het duidelijk niet genoeg ideeën heeft. De actie schud je af en toe wel weer goed wakker, maar toch wordt het door de film wel wat lastig gemaakt om je aandacht er écht goed bij te kunnen houden. Zo had deze film ook absoluut met gemak een minuut of 20 korter kunnen zijn.

Prima kwaliteit

Toch blijft de kwaliteit van de film wel vrij hoog, zeker voor een genrefilm als deze. Het is goed gefilmd, met ook fraaie actie. Waar het zich af en toe wat inhoudt met zijn verhaal  houdt het zich zeker niet in met de actie. Het is echt wel lekker overdreven, terwijl het ook nog altijd oog voor een bepaald gevoel van realisme weet te houden met zijn benadering. Een prettige combinatie, waardoor je je als kijker toch wat meer serieus genomen voelt dan vaak bij de gemiddelde genrefilm het geval is.

Ook het acteerwerk weet de film absoluut naar een hoger plan te tillen. Gerard Butler doet wat je van hem zou verwachten en ook Mike Colter is zeer zeker op zijn plaats in deze film. Tony Goldwyn en Paul Ben-Victor zijn daarnaast ook welkome aanvullingen voor deze film met hun sterke acteerwerk.

Wel is het waar dat veel van de personages behoorlijk onderontwikkeld blijven en vaak ook wat onnodig naar de achtergrond worden gedrukt. Onnodig, omdat het de film zeer zeker wat meer variatie had kunnen geven, met wellicht ook wat wat meer welkome subplots. Het blijft nu vaak wel erg rechtlijnig en simplistisch, wat ergens ook altijd wel zo prettig is, maar het maakt deze film ook zeker niet de meest interessante of goed doordachte genrefilm.

Ondanks alles valt het nog wel prima te kijken

Echt wel aan te bevelen, puur om hoe vermakelijk het is. Tegelijkertijd kan ik het echt geen goede film noemen.

Het is wat het is. Wanneer je in de stemming bent voor een prima gemaakte genrefilm met leuke actie zit je echt wel goed met deze film. Wanneer je ook wat meer verhaal en interessante of verrassende ontwikkelingen zou verwachten, met sterk geschreven personages, kun je beter iets anders gaan kiezen om te kijken.

6/10