Filmrecensie: Silverstar (2022) Geregisseerd door Diede in 't Veld

Is "Silverstar" de ultieme Nederlandse film voor de paardenmeisjes en paardenjongens onder ons? In zekere zin absoluut, maar we hoeven daarnaast echt niet te doen alsof het ook een hele goede film zou zijn.

Kijkt niet overdreven neer op zijn jonge kijkers

Wat toch echt wel positief is aan de film, is dat het één is die duidelijk voor een jong publiek is gemaakt, maar niet neerkijkt op zijn jonge publiek qua verhaal of humor. Iets waar ik vroeger  zelf als kind vaak ook al een enorme hekel aan had en wat Nederlandse tv- en serie-makers toch wel vrij aardig onder de knue hebben over het algemeen.

Het is nooit enorm flauw en qua verhaal weet het zelfs vrij spannend en avontuurlijk te worden. Tot op zekere hoogte natuurlijk. Er wordt goed voor gezorgd dat de slechteriken nooit te kwaadaardig overkomen, of dat onze 'helden' ooit in een té gevaarlijke situatie zouden belanden.

Zijn kracht wordt uiteindelijk ook een zwakte

Dit is echter ook gelijk een zwakte van de film. Het houdt dingen vaak wel erg simplistisch en oppervlakkig, wat na verloop van tijd ook echt wel ten koste gaat van de meeslependheid van de film.

Ook maakt het de personage nooit echt leuk of interessant genoeg om te volgen. Aan de ontwikkeling van zijn personages doet de film daarnaast ook vrijwel niet en subplots die opgezet worden leiden uiteindelijk alleen maar af van het grote geheel, ook omdat ze vaak helemaal nergens heengaan.

Het maakt de film als geheel zelfs wat vervelend om te volgen af en toe, ook voor de jonge kijkers. Ondanks dat dingen behoorlijk simplisitsch worden gehouden en rechtlijnig blijven heb je toch vaak het gevoel dat dingen onnodig complex worden gemaakt, door de rare keuzes die zijn personages vaak maken en hun lakse houding. De film had uiteindelijk dan ook echt niet veel langer moeten doen en met 80 minuten zit het echt wel behoorlijk aan zijn max.

Geen duidelijk hoofdpersoon

Een echte goede en duidelijke keuze qua hoofdpersoon weet het ook niet te maken. Het ene moment is het absoluut Britt Dekker haar film, maar voor een groot gedeelte concentreert het zich ook alleen op het personage die knap gespeeld wordt door de jonge Wendy Ruijfrok, waarbij het personage van Britt Dekker zelfs volledig, letterlijk en figuurlijk, uit beeld verdwijnt. Het zijn keuzes als deze die de film vaak behoorlijk onevenwichtig om te kijken maakt en misschien zelfs wat verwarrend, ondanks dat verhaal an sich dus nooit complex of vol diepgang zit.

Je zou wellicht ook verwachten dat in een film als deze het paard of de paarden de absolute hoofdrol zouden gaan pakken. Maar nee, ik kan echt niet zeggen dat dat ook het geval zou zijn, ondanks dat het verhaal in zijn geheel wel om een paard blijft draaien. Het probleem is niet alleen dat de paarden niet enorm vaak in beeld zijn, maar ook dat ze niet belangrijk genoeg worden gemaakt. In plaats van daadwerkelijk laten zien dat Silverstar een enorm bijzonder en daardoor ook kostbaar paard zou zijn, wordt er eigenlijk alleen maar over gepraat dat dat zo zijn zijn en wat we als kijker dan ook maar voor lief zouden moeten gaan nemen.

Genoeg positieve dingen

Toch valt er verder echt nog wel genoeg positiefs over de film te zeggen. Zo is het een verrassend goed geschoten film die in geen enkel opzicht gehaast, klungelig of goedkoop aan zou doen, zoals je wellicht wel zou verwachten van een toch meer kleine kinderfilm zoals deze.

Ook is het acteerwerk echt wel heel behoorlijk te noemen. Het is wellicht ook waar dat de acteurs niet enorm uitgedaagd worden door het script en alles vaak in één emotie kunnen spelen, maar het is ook een film waarbij niemand uit de toon valt en iedereen prima werkt levert met wat ze voor handen hadden. Ook Britt Dekker valt prima te pruimen. De film maakt mijns inziens de juiste keuze met haar. Wanneer je met iemand werkt die geen professionele/heel ervaren acteur is, is het altijd een goed idee om deze persoon een rol te geven die dicht bij zijn/haar eigen persoonlijkheid zou staan.

Weet te vaak niet de juiste keuzes te maken

Voor zijn doelgroep blijft het echt wel een oké genoeg film om te kijken, maar qua verhaal blijft het, na een veelbelovende start, wel erg simplistisch en weet het vaker niet dan wel de juiste keuzes te maken.

5/10