Recensie: Willow (2022)

Het wel of niet volledig aanbevelen van deze serie is zo gemakkelijk nog niet. Het doet namelijk een hoop dingen waardoor je het gerust over zou mogen slaan, maar aan de ander kant weet het ook nog altijd een hoop dingen te doen waardoor het oprecht beter oogt en aanvoelt dan vergelijkbare series in zijn genre.

Een serie waar ik sterke gemengde gevoelens bij heb dus. Als een grote liefhebber van de film "Willow" uit 1988 was de aankondiging van een vervolg in de vorm van een serie verrassend, maar tegelijk ook iets waar ik op gehoopt had toen George Lucas de rechten overgedragen had aan Disney.

Laten we ook eerlijk zijn: het is belachelijk dat we zo enorm lang hebben moeten wachten op een vervolg en dat er in al die jaren niets gedaan is met het enorme potentieel van het concept, de wereld, de personages en acteurs die bij het origineel betrokken waren. Je zou aan de andere kant daarnaast wel kunnen denken dat bijna 35 jaar ruimschoots genoeg geweest zou moeten zijn om een goed verhaal vervolgverhaal te kunnen bedenken. Dat is echter toch wel iets waar het aan schort in dit lang verwachte vervolg.

Het is een continuering van de gebeurtenissen uit de film, maar tegelijk ook een continuering die niet bijster veel bijdraagt aan het verhaal en de klassieke personages. Het is een serie die nooit echt genoeg met zijn verhaal weet te doen, ook mede doordat het lijkt te twijfelen of het het klassieke voort zou willen zetten, of meer op nieuwe verhaallijnen en personages zou willen concentreren. Het doet nu beiden, wat elkaar af en toe toch wel wat in de weg begint te zitten. Zo zullen sommige liefhebbers van de film ook blij zijn om veel van de geliefde personages opnieuw terug te zien, maar blijft het tegelijk ook teleurstellend hoe weinig groei en verandering de serie laat zien, wat zijn klassieke personages betreft. Er wordt af en toe wat gehint, maar ook echt veel doen en laten zien doet de serie nauwelijks aan.

Het is dan ook vooral te hopen dat de serie wel meer weet te doen met zijn stortvloed aan nieuwe personages. Nieuwe personages die uiteraard wel vaak verbonden zijn aan de klassieke personages uit de eerdere film. Op papier zijn veel van deze personages ook echt wel heel aardig bedacht, maar probleem is uiteindelijk dat er net even iets te veel van zijn. Normaal gesproken niet zo'n probleem voor een serie van 8 aflevering, maar wel voor een serie als Willow, waarin veel van de personages constant samen zijn. De serie laat hierdoor letterlijk en figuurlijk vaak te weinig ruimte voor goede ontwikkelingen

Een direct gevolg hiervan is ook dat de serie eigenlijk niet één goed aanwijsbaar hoofdpersonage heeft. Je zou van een serie genaamd "Willow" verwachten dat de hoofdrol overduidleijk door Willow, opnieuw gespeeld door Warwick Davis, gespeeld zal gaan worden, maar daar blijft hij toch echt net even iets te veel op de achtergrond voor. Veel van de verhaallijnen draaien ook totaal niet om hem, maar wat de serie hierbij dus wel mist is een ander sterk personage die het lukt om de film de dragen. Een rol die in de film vervuld werd door Val Kilmer, maar die in de serie oningevuld blijft.

Allemaal dingen die duidelijk minder geslaagd aan de serie zijn, maar toch zijn er nog altijd tal van elemementen die het wel degelijk de moeite waard maken.

Zo lukt het de serie vaak heel aardig om een goed gevoel van avontuur te creëren, waarin de personages continu aan het reizen zijn en meer dan eens hun wapens moeten trekken. Ook de fantasie elementen van het verhaal en de wereld waarin het zich afspeelt dragen uiteraard bij aan het avontuurlijke gevoel van de serie, wat het vaak vrij vermakelijk om te kijken maakt.

De actie is ook van een vrij hoog niveau en verrassend goed gefilmd. De kostuums, make-up en special effects dragen er ook goed aan bij dat het vaak sterk weet te werken. Het is lang niet altijd dat special effects veel positiefs weten bij te dragen, ook omdat het lang niet altijd realistisch genoeg oogt, maar in dit geval weet het dingen vaak juist net even iets spectaculairder en origineler om te kijken te maken.

De actie blijft echter vaak wel wat willekeurig en de opbouw valt ook lang niet altijd sterk te noemen. Het is vaak juist wat klungelig gedaan en de humor, die voornamelijk flauwig is, haalt het niveau van de serie en zijn geloofwaardigheid toch ook wel wat naar beneden.

Zoals eerder gezegd zijn veel van de nieuwe personages echt wel goed bedacht en ligt het verder ook niet aan de acteurs dat ze niet altijd goed uit de verf weten te komen. Vooral Dempsey Bryk doet erg leuk en hij weet het meer dan knap duidelijk te maken dat zijn personage overduidelijk een zoon van zijn vader is...Ook Amar Chadha-Patel heeft het echt wel in zich om een leuke en goede (anti)held voor de serie te zijn, maar ook voor zijn personage blijft gelden dat het schrijfwerk hem wel wat in de steek laat.

De serie wisselt ook net even iets te vaak geweldige afleveringen af met minder geslaagde afleveringen. Er zijn afleveringen die perfect het gevoel van vermaak, avontuur en de bijbehorende sfeer van de film weten te vangen, maar er zijn ook afleveringen waarbij je voornamelijk het gevoel houdt dat ze gerust overgeslagen kunnen worden.

Veel van de problemen van de serie hadden gemakkelijk opgelost kunnen worden door er opnieuw een film van rond de 2 uur van te maken, in plaats van een serie van 8 afleveingen lang. Het verhaal is nu wel erg lang uitgerekt, waarbij het af en toe ook duidelijk moeite heeft om de tijd te vullen.

Toch zou ik er absoluut geen problemen mee hebben wanneer er meer seizoen van "Willow" zullen gaan volgen. Het verhaal verdient nog altijd wel om in zijn geheel afgerond te gaan worden, ook aangezien het naar een aantal, in potentie, interessante dingen weet op te bouwen. Daarnaast blijft de wereld van Willow meer dan fascinerend en blijft het ook genoeg kansen bieden voor meer dan voldoende vermaak en avontuur, ondanks dat het in dit seizoen lang niet altijd goed uit de verf weet te komen.

6/10