Filmrecensie: House Party (2023) Geregisseerd door Calmatic

Een goede komedie maken is lastiger dan veel mensen denken. Dat is een reden waarom ik ook nooit een komedie zal gaan maken...Dat weerhoudt andere mensen er echter niet van om het te proberen, met uiteraard wisselende resultaten. "House Party" is hierbij een voorbeeld van een komedie die nooit goed wil werken, wegens meerdere redenen.

Een komedie waarbij de komedie het meest zwakke onderdeel is

Een komedie kan nog zo slecht en belachelijk zijn, als het goede humor heeft kan het toch nog altijd meer dan prima werken. Komedie is dan ook verreweg het belangrijkste element van iedere komedie, maar "House Party" heeft de pech dat dit nou net zijn meest zwakke onderdeel is.

Het is het soort komedie wat niet eens grappig op papier was, waarbij ook de uitvoering het niet naar een hoger plan weet te tillen. Het is slecht opgebouwd en vaak lijkt er niet eens een idee achter te zitten. De komedie komt vaak voort uit iets wat de personages zeggen en niet zozeer door de situaties waarin ze belanden, terwijl dit wel makkelijk zou hebben gekund en eigenlijk ook gemoeten, met een concept als deze.

Doet zo goed als niets met zijn concept

Je kunt dan ook absoluut stellen dat de film te weinig met zijn concept weet te doen. In plaats van het feest langzaamaan steerds meer en meer uit de hand te laten lopen en maar zo gek en overdreven mogelijk te doen met zijn concept gebeurt er eigenlijk maar vrij weinig.

Het valt continu in herhaling door simpelweg maar wat cameo's in de film te gooien, vaak ook zonder een verdere grap erachter en lijkt verder geen enkel origineel of goed idee te hebben over wat te doen met zijn concept. Het is echt niet leuk genoeg en gek genoeg is het zelfs vrij tam. Dit lijkt op het eerste oog niet een film voor het hele gezin, maar eigenlijk zit er uiteindelijk vrij weinig in de film waardoor het ook niet geschikt voor kinderen zou zijn. Op zich niets mis mee, maar bij een film als deze zou je toch wel wat andere humor mogen verwachten.

Een film zonder verhaal

Misschien dat de film nog enigzins gered had kunnen worden als er op zijn minst nog een sterke verhaallijn aanwezig was. Maar niet alleen gebeurt er te weinig in de film, het gaat ook nog eens over niets.

Ik heb eigenlijk nog altijd geen idee waarom het geven van het feest een goed idee leek voor de hoofdpersonen en waar precies de spanning of het drama vandaan had moeten komen. Het is een film die op geen enkele manier goed weet te boeien of vermaken, ondanks dat het er wel uit weet te zien als een goede film. Laat je echter dus niet foppen.

Geen leuke en goede personages

Dat veel van de film matig of gewoonweg niet weet te werken komt ook door zijn personages. Het is toch altijd vrij belangrijk, voor iedere soort film, dat je iets van sympathie- en je verbonden voelt met één of meerdere hoofdpersonen. In deze film wordt dat je echter wel heel lastig gemaakt.

De hoofdpersonen komen echt niet heel anders over dan een stel onvolwassen pubers die geen verantwoordelijkheid in het leven nemen, terwijl ze gespeeld worden door acteurs die al dichter bij de 30 dan de 20 zijn, of zelfs al ouder dan dat. De film geeft je simpelweg ook geen reden waarom je je ooit achter de hoofdpersonen zou 'moeten' gaan scharen.

Omdat de komedie van de film ook nog eens niet sterk genoeg is, zijn ze ook zeker niet leuk genoeg om 100 minuten te moeten volgen. De film voelt dan ook zeker wat lang en grote kans dat je er halverwege al echt wel wat klaar mee gaat zijn. De acteurs doen af en toe nog wel hun best door wat te improviseren, maar ook dit weet nooit een goed plekje te vinden in het grotere geheel. Te onsamenhangend en wisselend van kwaiteit allemaal. De bloopers bij de aftiteling zijn dan ook vele malen leuker dan de grappen die de film zelf te bieden heeft.

Matige poging

De film is echt niet leuk genoeg voor een komedie, waarbij het met name teleurstellend blijft hoe schrikbarend weinig het met zijn concept weet te doen, terwijl daar toch echt meer dan genoeg kansen voor waren. De film mist echter de kwaliteten om van zijn kansen gebruik te maken en het is duidelijk dat de film-makers, inclusief de schrijvers, dan ook veelal geen idee hadden waar ze nou eigenlijk mee bezig waren.

4/10