Filmrecensie: The Price We Pay (2022) Geregisseerd door Ryûhei Kitamura

Een film met op papier een heerlijk concept, die desondanks toch nooit goed weet te werken. Zonde! En zelfs de meest grote liefhebbers van het genre zullen zich hoogstwaarschijnlijk teleurgesteld gaan voelen na het zien van deze genrefilm.

Teleurstellende uitvoering van een veelbelovend concept

Ik geeft toe dat het concept van deze film mij behoorlijk aantrok en dit was dan ook de grootste reden voor mij om deze uiteindelijk te gaan kijken. Het is simplistisch, maar biedt tegelijk veel ruimte voor tal van heerlijke horror momenten en goede spanning. Een concept dat eerder ook al behoorlijk goed gewerkt heeft voor tal van vermakelijke genrefilms uit de jaren '80, waarin de aanwezigheid van liters bloed en overdreven viezigheid vaak een grote rol speelden.

Elementen die deze film ook echt wel in zich heeft, maar waarom weet het dan toch niet goed te werken? Dit komt voornamelijk doordat het een schrikbarend slechte opbouw heeft, waarin het nooit lukt om de personages leuk of interessant genoeg te maken of om goede spanning en een zekere soort van realisme voor de film te creëren.

Laat dingen nooit geloofwaardig werken

Nee, een film als deze hoeft natuurlijk absoluut niet realistich te zijn. Liever niet zelfs. Maar dat houdt zeker niet in dat je dingen binnen de context van de film niet geloofwaardig zou moeten laten werken, waardoor je als kijker goed kan worden meegesleept en mee begint te leven met de personages.

Iets waar deze film eigenlijk geen moment goed in weet te slagen. Het brengt dingen vaak overdreven vies en schokerend in beeld, maar dit is allemaal vrij weinig waard wanneer je niet een geloofwaardige sfeer en verhaal weet neer te zetten. Het komt juist daardoor ook te geforceerd over en voegt vrij weinig toe, zelfs voor de grootste liefhebbers van blood & gore.

Zelfs de acteurs voegen weinig toe

Het staat ook te veel andere dingen in de weg, zoals de ontwikkeling van het verhaal, die na verloop van tijd dan ook behoorlijk stil komt te staan.

Maar het gaat ook zeker ten koste van zijn personages, die je eigenlijk nooit echt goed leert kennen, ondanks dat ze wel een vrij sterke en duidelijk aanwezige eigen persoonlijkheid hebben. De acteurs weten er duidelijk nog het meeste van te maken. Het is dan ook echt niet zo alsof dit een slecht gecaste film is, maar het schrijfwerk laat de acteurs duidelijk in de steek.

Zo voegt de aanwezigheid van bekenden namen zoals Stephen Dorff en Emile Hirsch uiteindelijk ook maar weinig toe. En ik hou van Vernon Wells als acteurs, maar het is vrij belachelijk wat voor overdreven slechterik hij in deze film moet spelen. Een slecterik die kwaadaardig en sadistisch is, zonder dat hier eigenlijk een goede of duidelijke reden voor wordt gegeven. Het laat wel zien hoe gemakzuchtig de film vaak met zijn schrijfwerk- maar ook absoluut met zijn opbouw en verdere uitvoering is.

Geen goede opbouw of sfeer

Maar films als deze blinken uiteraard wel vaker niet uit met het verhaal, personages of zijn acteerwerk. Iets wat genrefilms als deze vaak dan ook weet te redden zijn sterke horror momenten en een effectieve bijbehorende sfeer.

Dit is echter helaas opnieuw een genrefilm die denkt dat dingen maar zo donker mogelijk in beeld brengen gelijk staat aan een beklemmende of enge sfeer. Het is echter vrij storend hoe weinig je er echter door kunt zien af en toe, al is dit wellicht ook bewust gedaan om te verhullen dat de special effects en make-up effecten toch niet zo goed waren als ze op het eerste oog leken.

Dit is echter éém van de redenen waarom de sfeer niet goed weet te werken. Grootste reden blijft echter absoluut de opbouw die dingen nooit goed, interessant of geloofwaardig genoeg weet neer te zetten en vaak dingen maar laat gebeuren, zonder dat het echt iets toevoegd of dus effectief naartoe wordt gebouwd.

Gebrekkige film

Een behoorlijk nietszeggende genrefilm dan ook uiteindelijk, die af en toe echt wel elementen van een goede en leuke genre poging in zich heeft, maar door zijn algehele gebrekkige uitvoering niet sterk aan te bevelen is.

5/10