Filmrecensie: Im Westen nichts Neues (2022) Geregisseerd door Edward Berger

Er zijn in verhouding niet gek veel films gemaakt over de eerste wereldoorlog. Deels omdat gevechten in loopgraven niet echt iets filmisch heeft, maar ik denk ook deels omdat het toch ook wel een ver van je bed show is. Zo ontzettend uitgebreid leren we niet over de oorlog en doordat er niet onzettend veel goed en duidelijk filmmateriaal van bestaat is het niet iets waar men tegenwoordig nog enorm vaak bij stilstaat. In dat opzicht hebben dit soort films ook echt wel een belangrijke meerwaarde, vooral wanneer ze een realistisch beeld scheppen zoals deze film voor het grootste gedeelte zeer goed weet te doen.

Een nieuwe versie die wel degelijk iets toevoegt

Deze filmversie is uiteraard niet de eerste versie van het verhaal. Bij veel zal dan ook de vraag rijzen of het een 'remake' is die ook daadwerkelijk iets toevoegd. En ja, dat is wel degelijk het geval. Ondanks dat het absoluut niet in de buurt komt van het origineel uit 1930 qua niveau, weet dit een filmversie te zijn die weer een nieuw publiek en ook jongere doelgroep weet aan te spreken.

Het is een vrij modern oogende film, wat wat raar klink wellicht voor een film die zich in 1918 afspeelt. Wat ik hier dan ook mee bedoel is dat de film-technieken en de manier waarop het verhaal wordt verteld wel echt van deze tijd zijn. Het tempo ligt hoog en de film is erg visueel ingesteld, zonder dat dit ten koste gaat van de boodschappen en emoties van de film.

Effectieve anti-oorlogsfilm

Het weet zelfs een film te zijn die echt wel heel sterk binnen weet te konen met sommige scènes. Een anti-oorlogsfilm zonder dat het dingen ooit politiek wil maken.

Het is ook een film die absoluut geen zijde kiest. Er bestaat geen goed of kwaad in deze film, maar elleen een grijs gebied waarin gewone jonge mannen simpelweg moeten zien te overleven. Slachtoffers van omstandigheden, meer dan van de door hen eigen gemaakte keuzes. De Duitsers haten niet de Fransen in deze film en de Fransen haten niet de Duitsers. Ze vechten alleen duidelijk tegen elkaar omdat aan hun opgedragen is dat dit de vijand is, waarbij het doden of gedood worden is. Iets wat deze film zeer effectief in beeld weet te brengen, zonder dit zelf explictiet te benoemen.

Belicht veel kanten

Het werkt ook zeer goed voor de film dat het niet per se een filmisch verhaal volgt. Dit draagt bij aan het realisme, aangezien een echte oorlog natuurlijk ook nooit volgens vaste plotpunten en enorme clichés zal verlopen.

Deze benadering zorgt er tevens voor dat het verhaal vaak vanuit andere perspectieven verteld kan worden. Er is een rijk palet aan verschillende personages aanwezig in deze film. met ieder hun eigen persoonlijkheid waardoor ze ook goed iets aan de film toe weten te voegen.

De afwisseling tussen het werk van de soldaten en die van hoge miliaire en regeringsfunctionarissen die vrede proberen te sluiten werkt ook verrassend goed. Ze vechten ieder hun eigen gevecht uit op een geheel ander strijdtoneel, waarbij de rol van allen even belangrijk is voor de uiteindelijke uitkomst.

Sterk in beeld gebracht

De film is ook erg goed gefilmd, waarbij het goed lukt om slagvelden uit de eerste wereldoorlog na te bootsen. Er is dan ook absoluut geen gebrek aan actie, al klinkt het wat oneerbiedig om het actie te noemen. Het blijft natuurlijk voornamelijk iets gruwelijks om te aanschouwen, wetende dat veel van dit alles ook echt heeft plaatsgevonden.

Een film die dan ook zeer goed en effectief de gruwelheden- maar ook de zinloosheid van oorloog weet vast te leggen. Het schroomt hierbij ook echt niet om dingen zeer expliciet in beeld te brengen af en toe, wat de thema's en boodschap van de film extra kracht weet bij te zetten.

Krachtige film

Een meer eigentijdse filmversie van een verder tijdloos verhaal, die ook degelijk wat toe weet te voegen. Krachtig met zijn verhaal en soms confronterend met zijn beelden. "Im Westen nichts Neues", of "All Quiet on the Western Front" zoals de Engelse titel luidt, weet het lelijkste van een oorlog op een prachtige en krachtige manier naar het beeld te brengen.

8/10