Filmrecensie: Christmas with You (2022) Geregisseerd door Gabriela Tagliavini

Klinkt het concept een beetje bekend? Een bekende zangeres die valt voor een 'gewone' man. Natuurlijk lijken al dit soort films in meer of mindere mate op elkaar en het is dan ook zeer zeker niet het gebrek aan originaliteit die deze film veel pijn doet. Sterker nog, het deert de film vrijwel niets. Het is vrij effectief voor wat het probeert te zijn, zonder verder ook maar enigzins bijzonder te woden.

Effectief waar het nodig is

Waar het vooral op neer komt is dat de film vrij lief om te kijken is. Iets wat dit soort films ook echt wel nodig hebben, aangezien het vaak weinig anders te bieden heeft.

Qua verhaal steekt deze film dan ook echt niet boven anderen uit en ook zeer zeker niet qua geloofwaardigheid. Ik zeg daar natuurlijk niet mee dat een bekend persoon nooit voor een 'gewone burger' zou kunnen vallen, maar hoe het in deze film gedaan is voelt nogal geforceerd. Dingen komen vaak enorm uit het niets en eigenlijk wil ook maar niet echt duidelijk worden waarom deze twee personen überhaupt voor elkaar vallen.

Gebrek aan geloofwaardigheid doet er weinig toe

Qua geloofwaardigheid werkt de romance dus absoluut niet goed, maar toch weet de film er knap in te slagen om leuk en ook warm om te kijken te blijven.

Het is natuurlijk ook waar dat dit soort films gemakkelijker met dingen weg kunnen komen, omdat ze nou eenmaal overduidelijk puur en alleen gemaakt zijn om te vermaken en om mensen een goede tijd te bezorgen rond de feestdagen. Het verhaal doet er vaak dan ook net even iets minder toe en weinig mensen die over een gebrek aan geloofwaardigheid zullen gaan klagen tijdens het kijken van dit soort films, tenzij je in een enorme Scrooge stemming bent.

Niet alleen maar de focus op het liefdesverhaal

De chemie tussen de twee hoofdpersonen gespeeld door Aimee Garcia en Freddie Prinze Jr. is niet echt aanwezig en zoals gezegd maakt het verhaal zelf verder ook niet heel duidelijk waarom deze twee voor elkaar vallen of goed bij elkaar zouden passen. Het is lijkt allemaal wat ondoordacht allemaal, maar er zijn gelukkig voldoende randzaken in het verhaal aanwezig die af en toe wat afleiden van zijn romance waardoor de focus hier ook niet totaal op komt te liggen.

Het maakt de romance uiteindelijk zelfs ook alsnog prima te pruimen, aangezien het meer een onderdeel is van het groter geheel. Het groter geheel dat genoeg variatie weet te bieden met zijn personages en verhaallijnen, waarin het ook genoeg ruimte vindt voor prima vermaak.

Prima kerstsfeer

Of het ook een film is om enorm mee in de kerststemming te komen? Het blijft wat raar dat dit soort films verder vrij weinig met kerst te maken lijken te hebben en zich meer 'toevallig' rond de kerstdagen lijken af te spelen.

Toch lukt het deze film echt wel vrij aardig om de juiste kerstsfeer te vangen. Het draagt er sterk aan bij dat de film echt wel lief en warm weet te voelen en dus als prima vermaak voor tijdens de kerstdagen dient. Of nou ja, vooruit. Ook wanneer de kerstdagen al voorbij zouden zijn.

Prima te kijken

Het is zeker geen film waar je enorme verrassingen of meeslepend drama van hoeft te verwachten. Het is veilig, warm en lief en juist om die redenen ook prima te kijken!

6/10