Filmrecensie: Poker Face (2022) Geregisseerd door Russell Crowe

Van sommige scripts kun je je echt afvragen waarom ze überhaupt ooit verfilmd zijn. "Poker Face" heeft ook wel zo'n soort script, die erg onsamenhangend is en waarbij het vrij lang duurt voordat duidelijk wordt waar het heen wil gaan met zijn verhaal.

Weinig richting

Zijn deze films ook niet veel leuker om te kijken wanneer je daadwerkelijk poker leuk zou vinden en begrjipen? Absoluut, maar uiteindelijk maakt het niet eens zo gek veel uit, omdat de film slechts voor een klein gedeelte een pokerfilm is, ondanks dat het begin van de film wel anders doet vermoeden.

En dat is al iets wat wel aangeeft hoe weinig richting deze film eigenlijk heeft. Het komt er uiteindelijk ook op neer dat de eerste helft van de film vrij nutteloos is, omdat het verhaal uiteindelijk een heel andere wending neemt en alles wat eerder in de film was gebeurt opeens niet meer zo van belang blijkt te zijn. Vrij verwarrend, maar ook niet enorm leuk om te kijken.

Ongebruikelijk opbouw

De aanloop die deze film neemt is wat vreemd en ongebruikelijk en dan niet op een prettig of originele manier. Het is zelfs vrij irritant hoe de film in het begin werkelijk nergens over lijkt te gaan en dan ook nergens heengaat met zijn verhaal of personages. En werkelijk niks mis met een trage of mysterieuze opbouw, maar je zou de kijker dan af en toe wel iets moeten blijven geven zodat het of leuk of interessant om te volgen blijft.

Ja, de tweede helft van de film maakt in dat opzicht wel aardig wat goed, maar zodra dingen echt goed en interessant worden is het eigenlijk ook alweer voorbij. Het gevoel dat het kijken van deze film een vrij nutteloze ervaring is, weet het dan ook nooit goed van zich af te schudden.

Weet niets goed van de grond te krijgen

Goed drama, goede spanning, leuk mysterie. Van dit alles is dan ook vrij weinig sprake in deze film. Het probeert het af en toe wel en er zitten duidelijk ook echt wel snufjes van een hele aardige film in deze verborgen, maar door nooit goed op één element te concentreren en zijn verhaal maar wat zijn beloop te laten gaan komt het nergens lekker mee van de grond.

Crowe zijn project

Laten we ook eerlijk zijn. Zonder de bemoeienissen van Russell Crowe zou deze film zeer waarschijnlijk nooit zijn gemaakt. Ten minste niet met dit budget en ook niet met deze verder wel goede en zeer ervaren cast & crew.

Het blijft vrij verrassend dat dit een project was die Crowe ook zelf had willen regisseren. Het is lastig om te zeggen wat voor uitdaging en kansen hij precies in dit project zag, die overigens ook door hem zelf is geschreven. Wellicht dat het simpelweg dan ook zo was dat geen enkele andere regisseur interesse toonde, waardoor Crowe zelf maar had besloten om op de stoel plaats te gaan nemen.

Meer nutteloos dan slecht

Geen hele prettige of vermakelijke film om te kijken. Het mist absoluut richting en geen van zijn drama of spanning weet ooit goed te werken. Meer nutteloos dan ook daadwerkelijk echt slecht, maar hoe dan ook niet bepaald het kijken waard.

5/10