Filmrecensie: The Matrix Resurrections (2021) Geregisseerd door Lana Wachowski

Wanneer de maker van een originele trilogie na jaren opnieuw terugkeert om een nieuwe vervolgfilm te maken zou je denken dat deze persoon al die jaren niets anders gedaan heeft dan ideeën uitwerken, tot in de kleinste details en in absolute perfectie, totdat de tijd rijp was voor het maken van de nieuwe film. Er is echter niets aan deze film wat doet vermoeden dat dit ook is wat Lana Wachowski gedaan had. Heel veel verder dan het herkauwen van oude ideeën lijkt de film namelijk niet te komen.

Niet voor mensen die niet bekend zijn met de eerste film

Laat ik om te beginnen maar twee dingen zeggen wanneer je de eerste "The Matrix" film uit 1999 nog niet gezien zou hebben. Ten eerste, waarom niet? En ga dat eens heel snel doen! En ten tweede, haal het niet in je hoofd om deze nieuwe films te gaan voordat je op zijn minst de eerste "The Matrix" film gezien hebt. Grote kans dat je namelijk enorme moeite zult hebben met te begrijpen wat er gaande is in deze film. Niet omdat het moeiljk is, maar omdat de film simpelweg vrijwel geen enkele moeite neemt om dingen uit te leggen over de wereld, zijn personages en alle onderlinge verhoudingen.

En dat is prima wanneer je een vervolgfilm maakt, een aantal jaar na het uitbrengen van je laatste film. maar het is inmiddels twee decennia geleden dat er een The Matrix film in de bioscoop was uitgebracht. De film is dan ook duidelijk niet alleen een vervolgfilm, maar ook zeer zeker een reboot. Een film die gemaakt is om de filmreeks nieuw leven in te blazen, waarbij opnieuw een aantal vervolgfilms zullen gaan volgen.

In plaats van dat het een reboot is die een nieuw publiek probeert aan te spreken, vertrouwt het er echter wel heel erg op dat de mensen die de eerder Matrix films gezien hebben, opnieuw in grote getalen op zullen draven om ook deze film te gaan zien, een dikke 18 jaar na het uitbrengen van de laatste film uit de reeks: "The Matrix Revolutions". En in zekere zin is dat ook prima. Het is namelijk goed wanneer een film niet de mensen vergeet door wie de films groot geworden zijn, maar aan de andere kant moet ik ook zeggen dat het absurd is dat de film geen enkele poging doet om een nieuw jong publiek aan te spreken, die niet goed bekend- of zelfs volledig niet bekend met de eerdere The Matrix films zijn.

Soms meer een remake dan een reboot

Dat de film opnieuw hetzelfde verhaal probeert te vertellen is absoluut niet het grootste probleem. Dit is namelijk wat je als reboot ook zou moeten doen en het concept van The Matrix leent zich er ook nog eens prima voor om 'gereset' te worden, in dezelfde wereld, met dezelfde personage.

Het volgt in grote lijnen dan ook het verhaal uit de eerdere films, met dus als groot verschil dat er ditmaal minder wordt uitgelegd. Een simplificatie van een film, waarvan het concept echter schreeuwt om diepgang, in een wereld met onbegrensde mogelijkheden, die echter niet goed worden (her)ontdekt.

Het verhaal is rommelig, zonder logische opbouw en een duidelijk doel ontbreekt dan ook. Je weet niet goed wat de hoofdpersonen uit de film precies proberen te bereiken en waarom dit belangrijk is, net zo min als dat je weet waarom de slechteriken dit proberen te voorkomen. Het draagt er absoluut aan bij waarom "The Matrix Resurrections" niet alleen een behoorlijk late- maar ook nutteloze toevoeging aan de filmreeks vormt.

Eerder kitsch dan vernieuwed

Iets waar de eerste The Matrix films uiteraard bekend om stonden waren de braanbrekende nieuwe technieken. Ik geef toe, wanneer je de 'oude' The Matrix films vandaag de dag kijkt is het is het wat lastig voor te stellen en in te zien waarom, met name de eerste film, als zo enorm vernieuwend werd gezien. Dit is echter voornamelijk doordat genrefilms sindsdien de The Matrix films enorm vaak en in meerdere opzichten hebben proberen na te doen. Dit laat wel zien hoe de films het genre voorgoed veranderd hebben, niet alleen met het concept, maar ook zeer zeker de technieken.

Het is uiteraard lastig om dit wiel opnieuw uit te vinden en opnieuw op te proppen te komen met iets wat vandaag de dag nog altijd als origineel en revolutionair kan worden gezien. Dat is dan ook niet iets waar "The Matrix Resurrections" in weet te slagen. Niet dat de actie of special effects verder slecht zijn, maar het heeft ook zeer zeker niet de stijk en kwaliteit van de eerdere films. Het voelt zelfs iets kitscherig af en toe. Dit doordat de gevechten, en dan met name de manier waarop er door de personage gecvochten wordt, nou niet bepaald praktisch lijken. Het ligt er dan ook continu te dik boven op dat de film indruk probeert te maken met zijn beelden, maar zonder dat je er ook echt daadwerkelijk een gevoel bij krijgt is het allemaal vrij weinig waard.

Nieuwe, oude personages

Net is natuurlijk leuk hoe Keanu Reeves en Carrie-Anne Moss na al die jaren opnieuw te zien zijn in een The Matrix film, maar om heel eerlijk te zijn heb ik hun romance in de films nooit zo gevoeld. Een probleem, aangezien dit opnieuw een zeer grote rol speelt in deze film.

Het is daarnaast wat jammer hoe de film niet meer (tenminste niet de personen in de grootste rollen)  opnieuw terug heeft laten keren voor deze film. In plaats daarvan kiest het ervoor om de bekende personages vertolkt te laten worden door 'jongere versies' van deze personages en dus ook door andere acteurs. Dit voelt nooit echt helemaal goed. Hoe leuk Yahya Abdul-Mateen II ook acteert, hij is geen Morpheus en Jonathan Groff is al helemaal geen Agent Smith. Met alle richtingen die ze op hadden kunnen gaan, leek de keuze om voor jongere versies van de personages te gaan dan ook de meest ongelukkige.

Nog altijd genoeg kansen voor goede nieuwe films

Voor een nieuw publiek is "The Matrix Resurrections" te verwarrend en nietszeggend en voor de mensen die al wel goed bekend zin met de eerdere The Matrix films, is het een film die niets toevoegt en verreweg de meest zwakke film uit de reeks blijft. Wel moet ik zeggen dat de film redelijk goed eindigt, waardoor ik alsnog geïnteresseerd ben in meerdere vervolgen. Er zijn genoeg deuren geopend en er zijn dan ook tal van mogelijkheden om goed mee los te kunnen gaan. Of een nieuwe vervolg snel zal volgen is echter twijfelachtig. Het is dan ook waarschijnlijker dat we zullen moeten wachten tot de filmreeks een nieuwe reboot zal krijgen.

5/10