Filmrecensie: Catwoman: Hunted (2022) Geregisseerd door Shinsuke Terasawa

Veel gebeuk en geflits, maar bar weinig inhoud. Dat is toch wel hoe deze animatiefilm het beste omschreven kan gaan worden.

Doet je terugverlangen naar de hoogtijdagen

Het was vroeger echt wel een dingetje: animatiefilms en series gebasseerd op de DC stripboeken, met bekende superhelden. Maar om eerlijk te zijn kan ik me niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst écht onder de indruk was van een DC animatieproject. Daar veranderd "Catwoman: Hunted" ook niets aan!

Het helpt wellicht ook niet echt dat alle films maar wat lijken te doen. Er is geen animatieserie of filmreeks die als rode draad dient en alle verscheidene films met elkaar verbindt. De personages lijken iedere keer dan ook weer anders te zijn en ik kan persoonlijk niet echt zeggen dat ik een grote fan ben van de manier hoe Catwoman in deze film wordt neergezet.

Geen memorabele Catwoman

Het personage van Catwoman is niet eens zozcer slecht, in de zin van dat ze heel erg overdreven is wat bepaalde eigenschappen betreft. Dat is juist het probleem. Ze is enorm vlak als personage. Ik weet niet goed of het nou de bedoeling was dat ze leuk, sexy of stoer had moeten zijn in deze film. Waarschijnlijk allemaal, maar de film geeft haar geen leuke dialogen of dingen om te doen en haar vrouwelijkheid en sensualiteit komt, los van één scène, niet echt naar voren. Toch allemaal dingen die haar zo karakteristiek maken. Wat dan ook overblijft is niet meer dan een standaard film 'heldin', zonder echte unieke eigenschappen.

Ik was ook niet echt een liefhebber van de stemacteurs in deze film, zo ook niet van Elizabeth Gillies als Catwoman. Niet krachtig of leuk genoeg en teveel iemand die simpelweg haar teksten voorleest, zonder verdere emoties. Uiteraard ook een reden waarom het perssonage nooit helemaal lekker uit de verf komt.

Erg rommelig

Wat echter het meest teleurstellend aan de film is, is het verhaal. Het is voornamelijk enorm rommelig. Zo rommelig dat je je af en toe af zal gaan vragen wat er precies gaande is. Er is geen goede opbouw en de film lijkt er meer mee bezig om maar zo snel en flitsend mogelijk te zijn. Actiescènes volgen elkaar in rap tempo op, waarin ook iedere keer een andere vijand een rol lijkt te spelen. Wanneer je niet bekend bent met de vijanden uit de stripboeken zal je je ook een aantal keer op je hoofd gaan krabben, wanneer een aantal van de personages verschijnen. Het gebrek aan opbouw is nogmaals schrijnend, evenals het gemis van een duidelijke verhaallijn.

Wellicht dat de film iets te lui en makkelijk over dingen had gedacht, in de zin van dat het hoe dan ook de liefhebbers van de stripboeken dacht te gaan plezieren door meer zoveel mogelijk personages op te laten draven, in ook maar zoveel mogelijk actiescènes. Ik denk echter dat ook de meest doorleefde DC liefhebber problemen zal gaan hebben met het gebrek aan een goed verhaal en de manier waarop de personages neergezet worden.

Goede animaties

Qua animaties ziet de film er prima uit. Weet nog niet helemaal zeker of ik kan zeggen dat de Japanse animatiestijl goed bij de personages of algehele stijl van DC past, maar voor de liefhebbers van goed gemaakte animaties zal er zeker nog meer dan voldoende te genieten zijn.

De film is met zijn 78 minuten ook aan de erg korte kant natuurlijk. Het zal dan ook nooit teveel voelen alsof je je tijd met deze film verspilt en ondanks dat het niet erg goed is, weet het tot op zekere hoogte nog wel altijd vermaak te bieden, met name dankzij het hoge tempo, vele actie en goede animaties.

Niet geslaagd

Hier en daar dus wat goed vermaak, maar over het algemeen blijft de film te rommelig en zwak om het ook een geslaagde film te kunnen noemen. Ook de grootste liefhebbers van DC zullen zeer waarschijnlijk tot dezelfde conclusie komen.

5/10