Recensie: The Afterparty - Aflevering 6: Zoë

Van alle afleveringen tot nu toe is dit zeker de aflevering die het meest uit de toon valt. Hoewel dat niet per definitie iets slechts hoeft te zijn, maakt de aflevering helaas ook een aantal keuzes met zijn verhaal wat het lastig maakt om nog met dezelfde ogen naar bepaalde personages te kijken.

Hier hebben we de animatie aflevering. Ja, dat klinkt vreemd en eigenlijk klopt dat ook wel. Animatie verschilt natuurlijk compleet van met echte acteurs gefilmde films/series en het lijkt dat ook een wat bijzondere keuze om halverwege een seizoen een geanimeerde aflevering er tegenaan te gooien. Het veranderd de sfeer en komische toon totaal, ook al is niet de gehele aflevering geanimeerd.

Wat echter erger aan zijn benadering is, is dat het het meest gegronde personage tot nu toe, Zoë gespeeld door Zoe Chao, als een totaal ander personage weet neer te zetten. Opeens blijkt het uiteindelijk één van de meest instabiele en geflipte personages uit de serie te zijn. Een baken van rust en redelijkheid in een drukke serie, die hier opeens mee wegvallen lijkt.

Oh nee, het is zeker niet alsof dit een slechte aflevering om te kijken is, hoor. Het is meer dat het een duidelijke stap terug is qua niveau, in zo'n beetje alle opzichten en het door de keuzes die gemaakt zijn ook lastig lijkt om terug op niveau te kunnen komen.

Het blijft echt wel leuk om gebeurtenissen die we eerder in de serie hebben gezien terug te zien in geanimeerde vorm. Het oogt uiteraard totaal anders, wat het toch ook wel een zekere frisheid meegeeft. Ik kan alleen echt niet zeggen dat het ook per se beter of leuker om te zien is.

De animaties zelf zijn oké. Het kiest een bepaalde stijl die niet heel gedetailleerd of realistisch is. Het zorgt er ook voor dat de aflevering een benadering kan kiezen die wat meer over de op is. Het hoeft zich net even iets minder te houden aan de regels die wel voor live-action gelden. Het maakt hier ook gebruik van, wat een andere reden is waardoor deze aflevering wel wat uit de toon valt.

Een aflevering die niet echt voelt alsof het zich in hetzelfde universum als de voorgaande afleveringen afspeelt. Het blijft goed vermaak bieden en het verhaal gaande houden, zonder dat het verder ook al te veel weet toe te voegen. Het isinteressanter om te zien hoe de serie zich na deze mindere aflevering zal gaan herstellen, ook nu er qua verhaal en personages echt wel wat dingen veranderd zijn.

7/10