Recensie: The Afterparty - Aflevering 5: High School

Een serie over een high school reünie en toch had ik geen high school aflervering verwacht. Ook na vijf afleveringen blijft "The Afterpary" nog altijd op een positieve manier verrassen, terwijl het tegelijkertijd ook zijn verhaal knap gaande blijft houden.

Het is iets wat we vaak in high school films en series zien: volwassenen die een stel tieners spelen. Toch werkt het in deze aflevering net iets grappiger allemaal, omdat de serie hier ook zeer bewust over is. Het laat beuwst veel van de genre clichés voorbij komen, wat perfect is voor een serie die zichzelf sowieso al niet te serieus nam. Deze aflevering valt dan ook zeker niet uit de toon vergeleken met de eerdere afleveringen.

Wat ook absoluut heerlijk aan de aflevering is, is dat het de Walt aflevering is, maar dat het de enige aflevering is die niet de naam van het personage waar het op focust draagt. Dit omdat Walt een 'onzichtbare' persoonlijkheid is, die tot nu toe door iedereen ook over het hoofd wordt gezien, wat al tot veel hilariteit heeft geleid. Deze aflevering doet hier net even een schepje bovenop, wat er ook aan bijdraagt dat dit wellicht de meest komische aflevering tot nu toe is.

Het is ook fijn hoe deze aflevering als de flashback aflevering kan worden gezien. Ja, alle afleveringen tot nu stonden al bol van de flashbacks, maar deze aflevering gaat maar liefst 15 jaar terug in de tijd. Dit houdt uiteraard ook in dat het een geheel nieuw verhaallijn volgt, die we nog niet in eerdere afleveringen hadden gezien. Door deze benadering omzeilt de serie knap dat het te veel in herhaling begint te vallen en tegelijk dingen te bieden die verder aan het hoofdverhaal toe weten te voegen.

Door terug in de tijd te gaan leren we meer over de achtergrond van bepaalde personages. Het maakt dingen er niet gelijk duidelijker op wie de de moord zou hebben gepleegd, maar het maakt wel beter duidelijk wie wat tegen wie zou hebben en waarom precies. Daarnaast is het natuurlijk gewoon leuk om de personages die we tot nu toe allemaal al kenden, zich als een stel tieners te zien gedragen op een feestje, georganiseerd door Walt.

Ook het is het een aflevering die gelukkig opnieuw meer van Xavier, gespeeld door Dave Franco, laat zien. voordat hij beroemd werd. Het is verfrissend om zijn personages ook in dit licht te zien te krijgen en het voegt in ieder geval ook een hoop vermaak toe.

Absoluut een fijne aflevering die ons gevoelsmatig niet veel dichter bij de oplossing van zijn mysterie brengt, maar wel meer dan genoeg vermaak weet te bieden.

8/10