Filmrecensie: Sheltering Season (2022) Geregisseerd door Bradley Stryker

Aan de ene kant valt echt wel genoeg te bewonderen aan deze film. Maar aan de andere kant kant ook niet ontkent worden dat het nooit echt heel lekker samen weet te komen allemaal.

Interessant, maar niet geheel geslaagd

Een interessant, maar uiteindelijk ook mislukt experiment. Zo zou deze film, zij het wat simplistisch, toch wel omschreven kunnen worden.

Duidelijk gemaakt tijdens het hoogtepunt van de Corona pandemie, vindt deze film toch wel wat aardige oplossingen voor het feit dat niet mogelijk was om veel van de cast & crew constant op dezelfde plek te kunnen hebben. De film zit ergens tussen een film die zich volledig voor de webcam afspeelt en een meer rechtlijnige film in, wat best goed samen weet te gaan in dit geval. Qua style werkt het in ieder geval prima, maar qua verhaal valt er toch wel behoorlijk wat op het één en ander aan te merken.

Weet nooit echt te overtuigen

Ten eerste weet het concept van de film nooit heel goed of overtuigend te werken. Om de één of andere reden dienen mensen in thuisquarantaine te blijven in deze film, al is nooit helemaal duidelijk waarom (en nee, het lijkt niets met de Corona pandemie van doen te hebben). Het kan zijn dat dit een film is die een standpunt tegen de Corona maatregelen van toendertijd inneemt (ja, die films zijn er), maar mocht dat het geval zijn geweest dan is mij verder niet duidelijk geworden wat de film hier precies over heeft willen proberen te zeggen.

Het feit dat de film weinig achtergrond weet te bieden is wat vervelend af en toe. Je kijkt hierdoor naar dingen waarbij je constant het gevoel houdt dat je wat mist, zonder dat je ooit ook duidelijke en sterke antwoorden van de film hoeft te verwachten.

Rommelig

De film blijft toch ook wel wat rommelig met zijn opzet. Het lijkt uiteindelijk zelfs wat nutteloos dat het het meerdere personage introduceert, waarbij de onderlinge verhoudingen ook nooit heel duidelijk zijn. De verhaallijnen en verschillende personages lijken dan ook nooit heel sterk met elkaar verbonden en dingen weten nooit heel goed of overtuigend samen te komen.

Aan de acteurs ligt dit zeker niet. Deze zijn verrassend goed voor een film van dit kaliber.

Goed idee, maar gebrekkige uitvoering

Het slaagt er af en toe echt nog wel in om goede spanning en mysterie op de bouwen en interessant om te kijken is de film vaak ook echt wel. Echter doordat de film dingen nooit echt goed samen laat komen en dingen ook zeker niet tot sterke conclusies weet te laten komen voelt het uiteindelijk toch wel als een ietwat nutteloze film, die zeker niet altijd heel overtuigend weet te werken.

5/10