Filmrecensie: Mr. Harrigan's Phone (2022) Geregisseerd door John Lee Hancock

Een film met een aantal goede ideeën en mogelijkheden, die hier echter uiteindelijk te weinig mee weet te doen. "Mr. Harrigan's Phone" is goed gemaakt, maar het verhaal wil er maar niet in slagen om dingen spannend te maken en interessant te houden.

Weet niet genoeg met zijn concept te doen

Het is een film die je in het begin echt nog wel heel aardig weet te pakken en mee te slepen, totdat je je begint te beseffen dat dingen eigenlijk nergens heengaan en dat het mysterie en spanning die wordt opgebouwd niet tot een bevredigends iets gebracht gaat worden.

Dat is duidelijk het gevaar wat je loopt als film zijnde, wanneer je je film baseert op een kort verhaal. De opbouw en conclusies volgen elkaar vrij snel op, waardoor de film verder maar bar weinig te bieden heeft. Ook qua variatie lijkt de film al vrij snel door zijn ideeën heen, terwijl het concept de film alnog veel verschillende kanten op hadden kunnen nemen.

Heeft weinig te bieden

Uiteindelijk is de film nooit echt spannend of mysterieus genoeg, doordat het geen van deze dingen goed vast weet te houden. De opbouw is zeker daar en de film voelt vaak ook als een hele goede aan. Het maakt het allemaal ook wat lastig om een label op deze film te kunnen plakken, wat echter niet per se ook gelijk iets slechts is. Het houdt tegelijkertijd namelijk nog altijd in dat het ook vrij origineel is en zijn eigen aanpak durft te nemen. Of het ook een aanpak is die volledig als iets succesvols kan worden gezien blijft echter een geheel ander verhaal.

Daar zijn vrij originele aanpak ben je wel ietwat sneller geneigd om de film meer een kans te geven en gemakkelijker met dingen weg te laten komen. Dit blijft echter tot op zekere hoogte werken. Het is namelijk ronduit teleurstellend hoe de film uiteindelijk nooit echt tot goede conclusies weet te komen. Het geeft weinig uitleg over dingen, wat nogmaals voornamelijk ook zal komen doordat dit op een kort verhaal is gebasseerd. Maar wat erger is, is dat het dingen uiteindelijk maar matig weet af te ronden. De film voetl absoluut niet alsof die af is wanneer de aftiteling begint te lopen.

Blijft wel wat houden

Toch heeft de film ook echt nog wel iets. Ondanks dat zijn concept niet heel goed wordt uitgevoerd, blijft het wel iets waar de film nog altijd veel uit blijft putten. Het zorgt ervoor dat je blijft kijken, doordat je wil weten waar dingen uiteindelijk naartoe zullen gaan. Dat het uiteindelijk allemaal niet heel denderend is waar de film naartoe gaat doet er verder niets aan af dat je voor het grootste gedeelte je alsnog prima zal gaan vermaken met deze film.

De film blijft daar ook te goed gemaakt voor. Het is absoluut jammer dat het zo enorm weinig met zijn verhaal weet te doen uiteindelijk, anders zou dit werkelijk een meer dan prima film geweest zijn. Wat overblijft is een film die je aandacht redelijk goed vast weet te houden, zonder je verder enorm te verrassen of goede spanning te bieden. Een film die je uiteindelijk dan ook zeer snel en gemakkelijk zal vergeten nadat je deze gezien hebt.

Wat gemakzuchtig

Het blijft echt wat te oppervlakkig en gemakzuchtig vaak. Door dingen veelal niet uit te leggen en maar zo min mogelijk achtergronden te bieden en verder uit te wijden had de film wellicht verwacht en gehoopt dat dit bij zou gaan dragen aan zijn mysterie en spanning, maar het komt eerder juist wat lui en nietszeggend over allemaal.

Dit heeft zeker ook zo zijn weerslag op de personage, die nog wel altijd allemaal door prima acteurs als Donald Sutherland en de talentvolle jonge Jaeden Martell worden gespeeld.

Niet slecht of vervelend

Nee. "Mr. Harrigan's Phone" is zeker niet de meest slechte- en het zal ook niet de meest vervelende film gaan zijn die je ooit hebt gezien. Wel blijft het allemaal wel erg simplistich, ondanks een verder wel veelbelovend- en ook goed concept.

6/10