Filmrecensie: Halloween Ends (2022) Geregisseerd door David Gordon Green

Om te beginnen zou ik willen zeggen dat ik het absoluut kan waarderen dat deze film net even iets anders en origineel probeert te zijn. Dat gezegd hebbende, heeft deze film uiteindelijk toch echt te weinig te bieden, doordat het nooit echt doorzet met zijn ideeën.

Niet alleen teleurstellend

Ik denk dat we na de afsluiting van deze nieuwe Halloween triologie wel kunnen stellen dat deze drie films, films zijn die nou niet bepaald iets groots, nieuws of memorabels hebben gebracht. En dat is niet alleen teleurstellend, maar zelfs vrij absurd te noemen.

De films hadden immers de beschikking over Jamie Lee Curtis, die ook in deze film opnieuw terugkeert in haar klassieke Laurie Strode rol, die ze voor het eerst in 1978, in John Carpenter zijn "Halloween" speelde. Daarnaast had het ook vrijwel alle mogelijkheden en middelen om de filmreeks nieuw leven in te blazen en een hoop van de vervolgfilms 'uit te wissen', door een nieuwe tijdlijn te volgen. Wat de films echter uiteindelijk gedaan hebben is ronduit zwak. Eigenlijk heeft het namelijk vrijwel niets weten te doen, wat in dit geval voor deze film extra teleurstellend is te noemen, aangezien het de laatste uit de triologie is en pretendeert de laatste Halloween film te zijn (Ja, ja. Maak dat lekker de kat wijs).

Heeft weinig te bieden

En nogmaals, dit is echt niet doordat het niet de mogelijkheden had. Zo bouwt ook deze film een aantal dingen op en lijkt het verder ook wat interessante ideeën te hebben, maar weet het vrijwel niets van dit alles ook goed uit te voeren.

Het is werkelijk prima om origineel te willen zijn. Graag zelfs. Maar zorg dan ieder geval wel dat je dus iets te bieden hebt, wat verder ook legitimeerd waarom je niet een typische horror/slasher benadering kiest, zoals veel mensen wel van een Halloween film zouden verwachten. Probleem is nu echter dat je voor het grootste gedeelte naar dingen zit te kijken die zich langzaam ontwikkelen, maar nooit tot iets bevredigends komen.

De film doet vaak vermoeden dat het verder de diepte in wil gaan met zijn personages en het concept, maar iedere keer wanneer dit lijkt te gebeuren wordt echter al snel duidelijk dat het niet door gaat zetten. Het levert een behoorlijk halfslachtige film op, die maar weinig te bieden heeft. Als middenstuk van een trioglie zou deze film absoluut beter te pruimen zijn geweest, omdat het dingen dan verder door had kunnen ontwikkelen in zijn finale. Aangezien dit echter de finale is kan er geen voldoende voor gegeven worden en het is dan ook zeker niet iets waar deze film mee wegkomt.

Zeker geen slasher

Ik zou zelfs niet per se willen zeggen dat dit ook een slasher is. Nee, misschien zelfs niet eens een horror film. Tenminste geen effectieve. Van echte spanning of verrassingen zijn namelijk nooit sprake en het is dan ook geen film die je ooit goed zal laten schrikken of gaan shockeren. Er worden zelfs vrij weinig moorden in gepleegd, wat normaal gesproken toch wel iets waarom je een film als deze gaat kijken. Het is ook iets waar de film enorm veel van zijn creativiteit in kwijt kan, maar deze film had duidelijke andere intenties en prioriteiten.

Weinigzeggende personages

Een reden waarom het verhaal ook maar nooit echt geslaagd of interessant kan worden genoemd is omdat het voor een groot gedeelte vertrouwd op een liefdesverhaal die echter nooit helemaal lekker van de grond komt. Het is eerder juist raar te noemen. Erg duidelijk is het niet waarom deze twee mensen zich tot elkaar aangetrokken voelen, laat staan dat er spake van een goede en natuurlijke chemie. Het is haast alsof de acteurs zich ook wat ongemakelijk voelden met het verhaal en geen idee hadden hoe ze het moesten spelen.

Geen van de personages komt hierdoor ook echt goed uit de verf, ondanks het feit dat geen van de acteurs ook slecht te noemen is. Doordat de focus opnieuw wat verlegd wordt krijgt ook Jamie Lee Curtis helaas weer te weinig te doen, terrwijl haar rentree in "Halloween" uit 2018 nog zo veelbelovend was. Van het personage is eigenlijk dan ook nog maar weinig over in "Halloween Ends"  en net als in "Halloween Kills" is haar personage zelfs wat nutteloos te noemen, wat gek genoeg in zekere zin ook over Michael Myers gezegd kan worden in deze film.

Een matig, nietszeggend slot

Het is interessant hoe deze film nieuwe ideeën lijkt te hebben, maar weet geen hiervan ook tot echt goede uitvoering te brengen. Het heeft daarnaast te weinig van de dingen te bieden die je normaal gesproken in een slasher- vooral één die onderdeel uitmaakt van de Halloween filmreeks, zou verwachten.

Ja, er zijn zekere slechtere genrefilms, maar met name ook als afsluiting van zijn triologie is deze film wel erg teleurstellend en nietszeggend te noemen.

5/10