Filmrecensie: Jeepers Creepers: Reborn (2022) Geregisseerd door Timo Vuorensola

Het is enorm lastig om een goede reboot te maken. Je moet namelijk zorgen dat je er een nieuw publiek mee aan ziet te spreken, terwijl je ook moet zorgen dat je de 'oude' fans niet van je vervreemd. Zie die juiste en enorm delicate balans maar eens te vinden. Het is dan ook iets wat deze film niet eens probeert te zoeken. Het is meer een 'Jeepers Creepers' film in de zin van dat het de titel draagt, maar tegelijk heeft het zeer weinig met de andere films uit de serie van doen.

Een te standaard film om ook een geslaagde reboot te zijn

Het is zeker niet de meest vervelende genrefilm om te kunnen kijken, maar het is wel een film die bar weinig toevoegt. Het is uiteindelijk een zeer typische film binnen zijn genre, zonder verder dus iets echt nieuws of origineel te doen, laat staan dat het dus op een goede manier nieuw leven in de filmserie weet in te blazen.

Niet dat de film niet deze intenties had. Het lijkt vaak enorm op twee gedachtes te hinken. Aan de ene kant wil het de serie echt wel graag mee een andere richting opnemen, maar aan de andere kant lijkt het ook te bang om dingen echt door te zetten, waardoor de film uiteindelijk nooit tot iets goeds kan ontwikkelen. Het kiest dan ook vaak de gemakkelijke route. De route die we allemaal al goed kennen en veel vaker gezien hebben in een genrefilm als deze.

Niet effectief uitgevoerd

Maar dat een film niet bijster origineel is hoeft per definitie natuurlijk niet te betekenen dat het ook slecht om te kijken is, zolang het maar nog wel altijd goed en effectief uitgevoerd blijft. Dat is echter lang niet altijd het geval bij "Jeepers Creepers: Reborn".

Het jammere is dat de eerste helft van de film echt nog wel heel aardig om te kijken is. De opbouw is echt wel prima en doet het lijken alsof de film echt anders en uniek gaat zijn. Dit veranderd echter al snel, wanneer de film in zijn tweede helft een zeer typische tiener-slasher wordt. Iets wat ook helemaal niet goed bij het concept van 'Jeepers Creepers' lijkt te passen, maar iets waar ik alsnog prima mee had kunnen leven als het allemaal net even iets beter uitgevoerd was.

Punt is dat de film echter al zijn geloofwaardigheid echter al snel verliest en ook op geen enkele manier goede spanning weet op te bouwen in zijn tweede gedeelte. Ik zou zelfs willen zeggen dat het vrij saai en eentonig om te kijken is, ook omdat je simpelweg weinig om de hoofdpersonen zal gaan geven.

Niet de klassieke Creeper die we kennen

Hoogtepunt uit de Jeepers Creepers-filmserie blijft toch wel de Creeper zelf. Misschien niet het meest iconische horrorpersonage, maar om goede redenen wel enorm geliefd en populair onder de liefhebbers van (moderne) horrorfilms.

Zijn uiterlijk speelt hier een zeer grote rol in. Extra teleurstellend daarom dat hij er in deze film wat vreemd uitziet. Zeker niet de Creeper die we uit de voorgaande films kennen. Het is alsof alle eerdere maskers bij het grofvuil waren gezet en ze ook geen van de schetsen meer hadden, waardoor ze opnieuw naar de tekentafel moesten. Het resultaat is een goedkoper en minder dreigende uitziende Creeper, die ook net even iets te vaak volledig in beeld wordt gebracht. Het mystieke is er daarom ook al snel aan af en het goedkoop uitziende ontwerp zorgt er ook voor dat je gewenst zou hebben dat hij net even iets minder vaak vol in beeld zou komen. Het haalt je behoorlijk uit de film.

Niet geslaagd

Als reboot is deze film zeer zeker niet geslaagd. Het doet niets nieuws binnen het genre, wat ook de hoofdreden is waarom deze film ook als genrefilm nooit heel sterk of geslaagd kan worden genoemd, al blijft het tegelijk ook verre van de meest verschrikkelijk film binnen het genre die je zou kunnen gaan kijken. Daar is het uiteindelijk toch ook net even iets te standaard en veilig gemaakt voor.

5/10