Filmrecensie: Tom & Jerry (2021) Geregisseerd door Tim Story

Ach ja, ik kan aan de ene kant echt niet ontkennen dat "Tom & Jerry" echt wel vermakelijk om te kijken is. Dat zal ook voornamelijk nog altijd het geval gaan zijn voor jonge kinderen. Maar wat verder ook echt niet te ontkennen is, is dat het wel enorm rommelig is en het eigenlijk ook niet waard is om de titel "Tom & Jerry" te dragen.

Draait niet om Tom & Jerry

Wat we hier namelijk hebben, is een Tom & Jerry film die eigenlijk totaal niet om Tom & Jerry draait.

Persoonlijk ben ik nooit de grootste Tom & Jerry liefhebber geweest. Toch kan ik nog wel altijd zeggen dat ik er mee op ben gegroeid. En wie eigenlijk niet? De personages zijn dan ook twee die we door en door kennen, net als zijn onderscheidende en altijd makkelijk te herkennen humor. Iets wat altijd simplistisch was, maar iets wat ook juist vaak  zijn grootste kracht was. Iets wat ik me des te meer ben gaan beseffen naar het zien van deze film.

De film heeft namelijk vrijwel niets in zich van een klassieke "Tom & Jerry" aflevering. Ja, Tom jaagt af ten toe op Jerry en krijgt hierbij heel wat pijn te voorduren, maar het verhaal van de film draait uiteindelijk om totaal andere dingen en zelfs om geheel andere personages.

Raar gekozen verhaal

Het is een wat rare tic van films die op animatieseries gebasseerd zijn om ook menselijke personages in de mix te gooien, die totaal niets met het origineel te maken hebben.

In dit geval zorgt het er ook nog eens voor dat zo goed als alle aandacht van Tom en Jerry wordt weggenomen. Het is zelfs alsof het verhaal oorspronkelijk helemaal niet voor een Tom & Jerry film bedoeld was, maar van een stoffige plank, vol dertien uit een dozijn komedies, was getrokken en waar uiteindelijk maar de titel "Tom & Jerry" op was gedrukt en een aantal nieuwe scènes met de beroemde kat en muis aan toe waren gevoegd.

Wanneer je er op terugkijkt moet je dan ook zeggen dat ze eigenlijk totaal niet belangrijk zijn voor het verhaal en met slechts een aantal wijzigingen hadden ze totaal uit de film geschreven kunnen worden, zonder dat dat het verhaal verder enorm veranderd zou hebben. Een erg rare benadering voor een film met twee grote iconen uit de wereld van animatie en komedie.

Simplistisch en voorspelbaar

Probleem met zijn eigen verhaal is ook dat het uiteindelijk wel erg simplistisch en voorspelbaar blijft. En dan niet op een prettige manier, zoals veel kinderfilms vaak goed kunnen bolwerken, maar op een manier die meer enorm rommelig en vervelend is.

Het zit vol onwaarschijnlijkheden, waarin dingen ook nog eens nooit goed worden uitgelegd of opgebouwd. Het had allemaal prima kunnen werken als de film wellicht een meer absurdistische stijl had gehad, maar de stijl voelt als die van een typische kinderfilm, zonder enige fantasie. Zelfs de slapstick humor komt hierdoor niet goed uit de verf en is ook iets waar de film veel te weinig van in zich heeft.

Enorm inwisselbaar

Dit komt nogmaals doordat de film meer focust op zijn menselijke pesonages dan de geanimeerde Tom en Jerry. Deze personages worden niet echt ooit in slapstick situaties gegooid, maar meer situaties die vertrouwen op ongemakkelijke momenten en zijn dialogen. En hoewel dit best vermakelijk is, is dit toch echt niet wat ik verwacht van een Tom & Jerry film.

Het is ook een film die je werkelijk niets over de personages Tom of Jerry vertelt. Wanneer dit je eerste kennismaking is met de twee, zal het je voornamelijk ook in verwarring achterlaten. Kansen om je iets meer te vertellen over de achtergrond van de twee laat de film dan ook totaal liggen, door voor een enorm inwisselbaar verhaal te gaan, die net zo goed voor een Smurfen film gebruikt had kunnen worden, bij wijze van spreken.

Maar ook de menselijke personages weten de film eigenlijk niets extra's te geven. Het is zelfs wat vreemd hoe het personage van Chloë Grace Moretz andere mensen hun baan kost, door te liegen en bedriegen, maar de film wel verwacht dat je haar leuk gaat vinden en gaat lachen om haar onnozele leugens. Dit heeft iets enorm ongemakkelijks, al valt de film verder niet al te serieus te nemen, waardoor het ook nooit een al te groot probleem voor de film wordt.

Vermakelijk, maar wel onder de maat

Op zichzelf is de film best vermakelijk, al blijft het wel erg simplistisch en standaard allemaal. Als een Tom & Jerry film is het echter wel zwaar onder de maat en haast een belediging.

5/10