Filmrecensie: Rise (2022) Geregisseerd door Akin Omotoso

Ah ja, wie houdt er nou niet van een goede sportfilm. En al helemaal wanneer het over een underdog(s) gaat. Ik durf in ieder geval wel toe te geven dat ik altijd een zwak voor dat soort films heb. En ondanks dat "Rise" zeker niet de beste of meest meeslepende film is die het genre heeft te bieden, is het wel nog altijd een enorm onderhoudende film, die voor het juiste publiek ook nog eens enorm aansprekend en inspirerend zal werken.

Waargebeurd

Het feit dat de film op waargebeurde feiten is gebasseerd geeft het ook absoluut meer waarde. Het is ook een verhaal waar ik persoonlijk nog nooit van gehoord had en de Antetokounmpo broers zijn dan ook personen waar ik niet bekend mee was. Maar het is wel een vrij ongelooflijk verhaal, waarin ze tegen alle verhoudingen in de absolute top van hun sport weten te bereiken. Niet alleen enorm inspirend voor alle personen die dromen van een sportcarrière, maar met name ook voor personen met een migratie achtergrond, die in veel opzichten in het leven niet met 1-0 achterstaan, maar al snel met 3-0, of zelfs nog meer. Al helemaal wanneer je als illegaal te boek staat, zoals het geval is met de hoofdpersonen in deze film.

Je zou de film dan ook enigszins als een politieke op kunnen vatten, al denk ik niet dat het een film is die veel gaat veranderen. Daar is het uiteindelijk toch ook net even te braaf voor. Het is absoluut geen film die iemand tegen de borst wil stuiten en dan ook zorgt dat het dit nooit doet en ook nooit zo opgevat zou kunnen worden.

Wat braaf en oppervlakkig

In zekere zin is dit ook wel ietwat een probleem met de film. Doordat het een Disney film is, is het in alle opzichten ook wel een erg brave en veilige, in de zin van dat het drama nooit te heftig gaat worden en je niet hoeft te verwachten dat de personages enorm veel emoties laten zien. Het zorgt er dan ook vrij constant voor dat de ondertoon van de film altijd positief blijft, wat er ook op het pad van zijn hoofdpersonen komt.

In zekere zin is "Rise" dan ook vrij oppervlakkig, ware het niet dat zijn verhaal de film alsnog veel gewichtigheid weet mee te geven, ook qua drama. Het is ook zeker allemaal voldoende om de film goed gaande te houden en dingen ook zeker interessant te houden, al zal je er hoogstwaarschijnlijk verder wel weinig bij gaan voelen.

Goede benadering

Bijzonder van "Rise" is ook dat het een film is die eigenlijk nauwlijks over de professionale carrières van de bastketballende Antetokounmpo broers gaat. Een film die meer gaat over de reis dan de bestemming, zullen we maar zeggen.

In dit geval een benadering die zeker niet slecht uitpakt. Een benadering die ook werkt omdat de film verder wel degelijk natuurlijk veel basketbal scènes in zich heeft, waardoor je het nog altijd een sportfilm zou kunnen noemen. Al deze momenten zijn ook vrij goed en overtuigend in beeld gebracht. Iets wat echt niet iedere sportfilm zomaar lukt.

Maar het is ook een benadering die goed werkt omdat duidelijk is dat het meeste verhaal in de opbouw naar de sportieve carrières van de broers zit. Het was dan ook een erg goede keuze van de film om voornamelijk alleen hier op te focussen, waardoor het uiteindelijk succes ook juist beter binnenkomt en meer ongelooflijk maakt om te aanschouwen. Het is ook wel echt het type film dat enigzins overdreven en ongeloofwaardig aan zou voelen, zou je niet weten dat het daadwerkelijk op de levens van echte personen is gebasseerd.

Geen sterke acteurs of personages

Een reden waardoor het juist weer niet helemaal lekker weet te werken en ook niet als de meest realistisch film voelt, ondanks dat het dus wel op waargebeurde feiten is gebasseerd, is omdat de acteurs geen enorme indruk weten te maken. Het lijkt voornamelijk een geval van een film waarin acteurs gecast zijn die op de personen lijken die ze spelen, maar waarbij net even iets minder naar hun acteertalent is gekeken.

Het helpt ook zeker niet het verhaal ze geen enorm goede of aansprekende persoonlijkheden mee weet te geven. Ook in dat opzicht blijft de film vrij vlak en het is zelfs wat moeilijk om de broers uit elkaar te kunnen houden af en toe, omdat de film er maar matig in slaagt om iedereen een unieke persoonlijkheid te geven.

Blijft de moeite waard

Het kijken van "Rise" blijft absoluut de moeite waard door zijn verhaal en hoe het voor het grootste gedeelte benaderd wordt. Een echt wel interessante genrefilm, al blijft het één die uiteindelijk wel net evne iets te oppervlakkig blijft om ook echt een blijvende indruk achter te laten.

6/10