Recensie: Star Trek: Picard (2022) Seizoen 2

"Star Trek: Picard" leek één van de meest interessante en goede serie sinds jaren te gaan worden, ook voor personen die verder maar weinig met Star Trek hadden. Alle ingrediënten hiervoor leken aanwezig, helemaal met de terugkeer van Patrick Stewart in zijn iconische rol, maar toch wist het eerste seizoen voornamelijk teleur te stellen. Het is dan ook goed om te zien dat alles wat eerder nog misging- en afwezig was in het eerste seizoen van "Star Trek: Picard" sterk is verbeterd in dit nieuwe tweede seizoen. Ik zou het haast ook een oprecht geweldig seizoen willen noemen, ware het niet voor zijn zwakke laatste afleveringen.

In deze tijden dat nostalgie populairder dan ooit is, samen met films die zich in alternatieve realiteiten afspelen, blijft het tweede seizoen van "Star Trek: Picard" ook zeker niet achter. Het combineert deze twee elementen prima en maakt dit seizoen enorm vermakelijk, waarbij het ook wel degelijk enorm terug doet denken aan de oude Star Trek films en series van welleer, in tegenstelling tot zijn eerste seizoen.

In zekere zin had dit het eerste seizoen moeten zijn. Vergeet dat seizoen dan ook en begin lekker met deze, zou ik zeggen. Ditmaal is het verhaal waar het omdraait wel meer persoonlijk voor Picard, wat zijn terugkeer uit zijn welverdiende pensioen gelijk een stuk geloofwaardiger maakt. Het geeft de serie als geheel gelijk ook wat meer gewichtigheid wat zijn drama en diepgang betreft. Je leert in deze serie dan ook uiteindelijk een kant van Jean-Luc Picard kennen die je nog nooit eerder had gezien.

Het concentreert zich ook knap op de elementen die altijd belangrijk zijn geweest in een Star Trek film en series, sinds het vroege begin. Milieu- en rassenkwesties blijven bijvoorbeeld ook allemaal niet onbesproken. Star Trek is altijd enorm moralistisch en daardoor ergens ook altijd enorm braaf geweest om te kijken. Veel daarvan is terug te vinden in deze serie, al weet het gelukkig ook nog altijd een moderne en eigen twist aan dingen te geven.

Zo is de serie qua tempo vrij oog en zit het vol actie. In tegenstelling tot het eerste seizoen, is de actie ook oprecht goed gedaan ditmaal.

Ook bevat het verhaal meer avontuurlijke aspecten, waarbij veel gereisd wordt, ook door tijd. Dit levert de serie veel goede vermakelijke momenten op. De mogelijkheden zijn natuurlijk ook eindeloos wanneer je besluit om zowel door tijd als verschillende tijdlijnen te reizen. De serie weet zijn concept ook goed te benutten, al laat het hier en door ook zeker wat steekjes vallen.

Waar het zeer zeker geen stekken mee laat vallen zijn zijn personages. Niet is het een waar genot om Jean-Luc Picard opnieuw in actie te zien, maar ook alle andere personages die in het eerste seizoen werden geintroduceerd komen véél beter uit de verf. Het is vooral goed om te zien dat Cristóbal Rios inderdaad het sterke en leuke personage is die ik dacht dat hij was, maar waarvan het er nog niet echt uit kwam in het eerste seizoen. Ook weet het veel beter gebruik te maken van de uit eerdere Star Trek series terugkerende personages. Cameos die er voor het grootste gedeelte ook echt toe doen en een sterk onderdeel van het verhaal weten te zijn, in plaats van dat het een 'moetje' voelt, zoals in het eerste seizoen nog wel het geval was.

Het blijft enorm jammer hoe de serie niet constant zijn hoge niveau vast weet te houden. Dit komt gedeeltelijk ook door de afwezigheid van een goede slechterik, al weet het dit voor een groot gedeelte te compenseren door wel een goed gevaar te creëren. Een race tegen de klok om het zo maar te zeggen, om te zorgen dat de tijdlijnen goed zullen verlopen, zodat de toekomst van de personages ook gewaarborgt blijft.

De serie wordt er alleen niet beter op zodra het zijn verhaal begint te ontwikkelen. Het spelen met de ideeën over wat er exact gaande is, was uiteindelijk beter en leuker dan het idee waar de serie uiteindelijk voor gaat. Het is vooral enorm rommelig en onnodig ingewikkeld in elkaar gezet. Wanneer je aan alles terugdenkt is het ook niet iets wat enorm logisch is allemaal, wat de tweede helft van de serie absoluut stukken minder boeiend maakt om te kijken.

Toch heeft dit seizoen er wel voor gezorgd dat ik een enorme honger naar een derde seizoen heb gekregen. Een enorme vooruitgang ten opzichte van zijn eerste seizoen, op zo'n beetje alle denkbare manieren. Prima personages, leuke avonturen en goede science-fiction actie maken "Star Trek: Picard" seizoen 2 één van de beter dingen die Star Trek de afgelopen jaren heeft weten te bieden.

7/10