Filmrecensie: The Bob's Burgers Movie (2022) Geregisseerd door Loren Bouchard & Bernard Derriman

Van alle animatieseries die een film zouden kunnen krijgen leek "Bob's Burgers" toch altijd wel als één van de meest onwaarschijnlijke, Dit omdat het qua opzet, op zo'n beetje iedere denkbare manier, geen groots opgezette serie is, wat zich niet per se goed leent voor een lange speelfilm. Het probeert echter uiteindelijk ook niet groots te zijn, wat zeer passend is, maar tegelijk ook wat teleurstellend.

Niet beter, maar ook niet slechter dan de gemiddelde aflevering

Iets wat veel animatiefilms die gebasseerd zijn op een animatieserie ook oproepen, is dat ze eigenlijk niet meer zijn dan een extra lange aflevering van de serie. Dat geldt ook absoluut voor "The Bob's Burgers Movie".  Het doet niets wat we niet eerder in de serie hebben gezien, maar wanneer we naar de kwaliteit kijken moeten we daarnaast concluderen dat het eigenlijk ook niet beter is dan, pakweg, de 5 beste afleveringen die de serie tot nu toe heeft voortgebracht.

Als film voelt het dan ook wat nutteloos. aagezien het vrij weinig toevoegt, al is het ook zeker niet slecht of vervelend om te kijken. Ik vermoed wel dat mensen die matig tot zelfs helemaal niet bekend zijn met de serie "Bob's Burgers" beter van deze film zullen kunnen genieten dan de mensen die wel goed bekend met de serie zijn en dan ook wat meer kritisch tegen dingen aankijken.

Niet groots

Ergens mist de film toch ook wel een bepaalde grootsheid. Niet eens zozeer qua opzet, maar dit is absoluut niet het vreemdste of meest gecompliceerde verhaal waar de Belcher's mee te maken hebben gehad. Het voelt niet echt alsof er dingen enorm op het spel staan, wat vaak toch wel een vereiste is voor films die voor puur vermaak gaan.

Het verhaal blijft wel prima zijn doel vervullen en voelt dan ook absoluut als een typisch Bob's Burgers verhaal, al zijn er echter ook wat dingen absent die de serie zo enorm typisch en herkenbaar maken qua stijl en humor.

Zo miste ik niet alleen bepaalde personages (het is best vreemd hoe de film slechts een handjevol van de bekende personages op laat draven en zelfs dan geeft het ze nog geen enorm grote rol), maar miste ik toch ook wel echt Bob's Burgers zelf. Het verhaal speelt zich namelijks nauwelijks af in het burger restaurant of het bijbehorende huis van de Belcher's.

Prima te volgen, voor iedereen

Als je niet bekend bent met de serie "Bob's Burgers" valt het allemaal prima te volgen, omdat het ook niet bijster ingewikkeld is allemaal natuurlijk. Het is hierbij wel een gemiste kans dat de film zijn personages niet goed weet te introduceren aan zijn nieuwe kijkers. Deze gaan nauwelijks door interessante ontwikkelingen heen, helemaal wanneer je het vergelijkt met een gemiddelde aflevering van de serie.

De personages werken echter nog wel altijd leuk natuurlijk. Dit ook dankzij zijn zeer typische humor, die lastig te omschrijven is, maar zeker meer subtiel is dan het geval is in de gemiddelde animatieserie. Hierbij blijft het ook nooit zonder zijn absurdisme, wat een heerlijke ongebruikelijke combinatie opleverd. Deze film is een prima introductie in de wereld van Bob's Burgers voor degene die er nog niet bekend mee is en een prettige lange versie van een "Bob's Burgers" aflevering voor een ieder die de serie een warm hart toedraagt.

Blijft trouw aan zichzelf

Qua animaties doet het ook echt niet veel anders dan een gemiddelde "Bob's Burgers" aflevering, wat ik toch wel erg prettig vond. Het is wellicht enorm verleidelijk wanneer je opeens een grote zak met geld krijgt om maar meer en grotere dingen te willen wat de animaties betreft, maar het is een film die enorm trouw aan zijn eigen eerder gecreëerde stijl weet te blijven.

Simpelweg prima en leuk

Het is absoluut een prima en leuke film om te kijken, die alleen toch wel wat tegenvalt als speelfilm versie van de bekende serie. Het doet daarvoor te weinig nieuwe dingen en blijft qua opzet daar toch ook net even iets te simplistisch voor. Het blijft desalniettemin wel prima om te kijken voor iedereen!

7/10