Filmrecensie: The Most Reluctant Convert (2021) Geregisseerd door Norman Stone

De meeste mensen zullen de naam C.S. Lewis wel kennen van de De Kronieken van Narnia boeken en films, en zullen ook wel weten dat de man hierachter veel religieuze thema's in zijn werk had verwerkt, maar heel veel meer zullen verreweg de meeste mensen vast niet weten. Waar kwam hij vandaan? Hoe was hij opgegroerd? Hoe was zijn karakter? Zijn motiviatie? In dat opzicht levert de film wat interessante opzichten op en je zal na afloop absoluut meer over C.S. Lewis weten, maar de film is ook zeker niet zonder zijn problemen.

Droge stof

De films is wel erg veel droge stof. Het verhaal wordt letterlijk verteld door een oude C.S. Lewis, gespeeld door Max McClean, die constant de camera in kijkt om je mee te nemen in zijn levensverhaal, van jong kind en atheïst tot gevierde schrijver en toegewijde Christen. Het voornaamste effect hiervan is dat de film wat afstandeljks blijft houden.

In plaats van je dingen te laten zien, worden veel dingen je simpelweg voornamelijk verteld. Dit houdt in dat veel van de emoties en drama zich nooit goed kunnen ontwikkelen. Je leert er de persoon Lewis alsnog redelijk goed door kennen, maar echt meeslepend of vermakelijk is het vaak toch niet te noemen.

C.S. Lewis zijn leven in sneltreinvaart

Door de manier waarop het verhaal verteld wordt raast het ook werkelijk door het leven van C.S. Lewis heen. De film is amper meer dan 70 minuten kort en het voelt dan ook zeer zeker niet alsof hier een volledig verhaal wordt verteld. Wellicht in grote lijnen, maar nuance of diepgang hoef je van deze film echt niet te verwachten.

Mensen en gebeurtenissen die ongetwijfeld belangrijk waren in C.S. Lewis zijn ontwikkeling als persoon en schrijver lijken nauwelijks een rol te spelen door hoe de film van de ene levensperiode naar de volgende blijft springen. Het tempo is niet eens zozeer het probleem, maar wel de benadering ten opzichte van het verhaal, die af en toe ook echt wel wat meer had mogen uitwijden.

Goede sfeer

De film ziet er wel meer dan prima uit, met zijn sets, kostuums, camerawerk en belichting. Het heeft een prettige sfeer, typisch voor films die zich in het Groot-Brittannië van de vroege 20e eeuw afspeelt. Het oogt absoluut niet als een goedkope film, ondanks dat het ongetwijfeld geen hele kostbare om te maken was.

De acteerprestaties lopen wat meer uit elkaar. Max McClean is prima en geloofwaardig als de oude C.S. Lewis, maar alle andere acteerprestaties zijn gemakkelijker te vergeten, of zelfs ondermaats te noemen. Het scheelt gelukkig in dit geval dat de film voornamelijk om Max McClean draait als de verteller van het verhaal. Het is dan ook nooit al te storend dat de andere acteurs in de film iets minder getalanteerd zijn.

Niet echt interessant genoeg

De film blijft zeker oké om te kijken wanneer je iets meer over C.S. Lewis te weten zou willen komen, maar zoals ik wel vaker zeg, je zou ook net zo goed de Wikipedia pagina over hem kunnen gaan lezen. Als film komt het wat tekort, met name door hoe het zijn verhaal vertelt. Geen vervelende film, maar het is ook zeker niet vermakelijk of echt interessant genoeg te noemen.

5/10