Filmrecensie: The Eyes of Tammy Faye (2021) Geregisseerd door Michael Showalter

Het is moeilijker dan je waarschijnlijk denkt om dit soort film te maken. Een film over een echte gebeurtenissen en echte personen, waarbij je constant de balans zoekt tussen vermaak en drama, zonder te oordelen of je onderwerp belachelijk te maken. Wat dat betreft is "The Eyes of Tammy Faye" gelukkig wel echt een behoorlijk geslaagde film te noemen.

Geen film over de persoon achter de persoon

Het is het soort film dat de reis naar de top, en de onvermijdelijke val van een persoon laat zien. Een fascinerend kijkje in de gekke wereld van elevisieprediking, waarbij bepaalde hypocrisie absoluut wordt blootgelegd, maar waarbij de film tegelijk ook nooit te serieus oordeelt, laat staan veroordeelt.

Een respectvolle film zou je kunnen zeggen, wat wel als gevolg heeft dat de film nooit echt de diepte in gaat. Tijdens het kijken van de film zul je zeker gaan leren wie Tammy Faye was, maar niet bijster veel over de persoon achter de naam. Door alleen voor basisemoties te gaan blijft het wat lastig om te zeggen wat er exact schuil ging achter haar bepaalde gedachtes en keuzes van haar. De 'hoe' komt ruimschoots aan bod, maar de 'waarom' blijft vaak toch wat onderbelicht.

Goed verteld

Deze benadering heeft echter wel als gevolg dat de film nooit zwaar- en daardoor zelfs voornamelijk vermakelijk om te kijken is. Het is dan ook geen al te grote belemmering voor de film om een  goede te zijn.

Het is dan ook een film die nooit te lang bij één onderwerp blifjt hangen en een redelijk hoog tempo heeft. Veel jaren van Tammy haar leven komen aan bod, zonder dat het voelt alsof dingen te gemakkelijk gaan of overgeslagen worden. Los van het gebrek aan echte diepgang op momenten, is het dan ook een behoorlijk goed vertelde film, door de nog redelijk onervaren (tenminste wanneer het op films aankomt) Michael Showalter

Voornamelijk gedragen door zijn acteerwerk

De film ziet er geweldig uit en weet met zijn kostuums, haar en make-up en sets continue goed en realistisch de tijdsperiode uit te beelden waarin het zich afspeelt.

Waar de film echter vooral indruk mee maakt zijn de acteerprestaties. Jessica Chastain is werkelijk onherkenbaar, wat echt niet alleen door de make-up komt. Door haar acteerprestatie slaagt ze erin om volledig een ander persoon te worden, zonder dat het voelt alsof ze iemand aan het imiteren, wat vaak toch wel het geval is bij dit soort biografische films. Door haar blijft Andrew Garfield zijn acteerprestatie wellicht wat onderbelicht, maar is ook absoluut noemenswaardig. Hetzelfde geldt voor Vincent D'Onofrio, in een kleine, maar indrukwekkende rol.

Erg geslaagd, maar niet zonder zijn zwakheden

Niet de perfecte film, niet de meest memorabele film, maar wel een erg goede film. met fantatisch acteerwerk die je aandaccht goed vast weet te houden. Zowel interessant als vermakelijk, al draagt dit laatste er wel aan bij dat de film bij vlagen wel erg oppervlakkig blijft.

7/10