Recensie: The Book of Boba Fett - Aflevering 5: Return of the Mandalorian

Het was hopelijk opgevallen dat ik zelfs niet in de buurt komen van het vermelden van spoilers in mijn recensies voor films en afleveringen van series. In dit geval is het echter niet te vermiijden. Verder ook geen probleem natuurlijk, aangezien de titel van de aflevering al weg geeft waar deze aflevering over gaat, nadat er eerder ook al enkele subtiele hints werden gegeven in de laatste aflevering van "The Book of Boba Fett" over de terugkeer van de Mandalorian, ook wel bekend als Din Djarin.

En het begin van de aflevering laat er geen enkele twijfel over bestaan: dit is een Mandalorian aflelevering. Sterker nog, het voelt veel meer als een bonus aflevering van "The Mandalorian" dan een onderdeel van "The Book of Boba Fett". Het is namelijk een aflevering die zich volledig op Din Djarin focust, vlak na de gebeurtenissen uit het tweede seizoen van "The Mandalorian". Een tijdsperiode waarin "The Book of Boba Fett" zich ook afspeelt. Wat dat betreft zit het ook niets in de weg en belangrijker, voelt het ook niet alsof het niet op zijn plaats is in dit seizoen van "The Book of Boba Fett".

Wat de aflevering uiteraard voornamelijk wel doet is dingen alvast opbouwen voor het nieuwe seizoen van "The Mandalorian", waarvan nog niet bekend is wanneer deze te zien zal zijn. Bepaalde vragen die het slot van het tweede seizoen van "The Mandalorian" achterlieten worden beantwoord, terwijl tegelijkertijd nieuwe deuren worden geopend voor het komende seizoen van "The Mandalorian". Wie dit seizoen wil gaan kijken doet er dus goed aan om op zijn minst deze aflevering eerst te gaan kijken, al zullen ze ongetwijfeld een goede samenvatting geven aan het begin van de eerste aflevering van het nieuwe seizoen.

Voor de liefhebbers van alles wat Star Wars is, is het ook werkelijk een waar genoegen om Din Djarin opnieuw in actie te zien. Het is veelzeggend dat de terugkeer van een toch redelijk nieuw Star Wars persnage, zoveel reactie en emoties oproept bij mensen. Het is dan ook niet geheel toevallig het hoofdpersonage uit de serie die veel Star Wars-fans opnieuw had veroverd, na de veelal teleurstellende laatste film trilogie. Hij is ergens dan ook een symbool. Een symbool voor alles wat goed aan Star Wars is en wat werkt. Actie, avonturen op verre vreemde planeten, de eeuwig strijd tussen goed en kwaad, maar bovenal ook iets waar je je verbonden mee voelt. Met de personages, maar ook zeker de onderlinge verhouding en de groei die ze doormaken. Iets wat de "The Book of Boba Fett" serie als geheel ook erg goed begrijpt en in zich heeft tot nu toe. Deze personages en 'vreemd' uitziende wezens en werelden zijn dan ook meer dan iets wat je alleen maar op je scherm ziet. Het is iets waar je een band mee hebt en emoties bij voelt. Een gevoel van herkenning wanneer je dat ene personage weer ziet, of zelfs slechts dat ene geluidje of achtergrondpersonage waarvan je wellicht de naam niet eens weet. Slechts een greep uit de dingen die Star Wars zo mooi, universeel, tijdloos en ijzersterk maakt.

Maar het is uiteraard niet de bedoeling om teveel af te dwalen (te laat!). Over de aflevering zelf valt nog te zeggen dat het van alle aflervering tot nu toe het beste het 'Star Wars gevoel' weet over te brengen. Het doet dit door veel van de zojuist genoemde elementen zoals actie, verre reizen en nieuwe werelden in zich te hebben, maar het weet hierbij ook de juiste visuele en emotionele toon aan te slaan. Vooral visueel gezien is deze aflevering indrukwekkend te noemen. Het voelt zelfs alsof dit de aflevering was waar ze het grootste gedeelte van het budget aan hadden besteed, zonder dat ik hiermee verder de voorgaande afleveringen tekort wil doen.

De wereld waarin deze aflevering zich afspeelt voelt van begin tot einde als 'Star Wars' aan en zit daarnaast technisch ook eens zeer indrukwekkend in elkaar, met een aantal zeer knappe shots en scène. Wanneer het op Star Wars aankomt lijkt regisseur Bryce Dallas Howard inmiddels helemaal in haar element te zijn. Ze begijpt de wereld en heeft daarnaast ook nog eens de kwaliteiten om dingen kundig naar het scherm te brengen. De aflevering zit niet eens boordevol actie. Het is zelfs de aflevering met verre weg het meeste dialoog tot nu toe, maar toch vliegt het voorbij, omdat het verhaal contiue in beweging is.

Wat het zoals eerder gezegd ook doet, is dingen opbouwen. Niet alleen voor het nieuwe seizoen van "The Mandalorian", maar ook zeer zeker "The Book of Boba Fett". Het mooie is dat veel dingen nog allerlei kanten op kunnen gaan en ook is duidelijk dat de komende twee, helaas laatste afleveringen van dit seizoen, nog voldoende verrassingen zullen herbergen, als ook zeer waarschijnlijk een hoop actie en spektakel.

8/10