Filmrecensie: House of Gucci (2021) Geregisseerd door Ridley Scott

"House of Gucci" is weer eens een grensgeval. Een film die aan de ene kant bij vlagen geweldig sterk en fascinerend is, maar aan de andere kant ook een aantal ingrediënten mist om de film als geheel als een absolute must-see- of één die volledig succesvol is te beschouwen.

Twee helften

Niet geheel ongebruikelijk voor een film als deze, is dat het één is die in twee helften is opgedeeld. Deze twee helften staan ook behoorlijk in contrast met elkaar, waarvan ik niet helemaal kan zeggen dat het ook sterk werkt.

Je zou simpel gezegd kunnen stellen dat de eerste helft zich concentreert op de weg naar de top, terwijl de tweede gaat over de val. De film weet hierbij knap een eenduidige stijl te hanteren, maar hoe de personages zich nog in de eerste helft van de film gedroegen ten opzichte van de tweede helft, staat in schril contrast met elkaar. Dit is de voornaamste reden waarom de twee helften van de film toch niet helmaal lekker met elkaar weten te rijmen.

Door zijn personages gedragen

En dat voor een film die erg veel op zijn personages leunt. Het is dan ook echt een film die heerlijk voor acteurs moet zijn. Ongetwijfeld een grote reden waarom zo ontzettend veel grote namen 'ja' tegen deze film hadden gezegd. Aan Oscar genomineerde- en winnende aceurs geen gebrek in deze film. Het is op moment dan ook goed duidelijk dat een aantal het enorm goed naar hun zin hadden in bepaalde scènes. Dit is voornamelijk duidelijk bij Al Pacino en Jared Leto, helemaal wanner ze samen in een scène te zien zijn.

Het blijven natuurlijk echter Lady Gaga en Adam Driver op wie de film zich voornamelijk op focust. En beiden geven absoluut ook een prima prestatie. Probleem blijft echter dat hun personages wat lastig te peilen blijven. Dit omdat de film je vaak niet heel veel achtergrond informatie geeft en dingen simpelweg laat gebeuren. De opbouw en diepgang is niet altijd daar, waardoor je je ook zeer waarschijnlijk niet ooit verbonden zult voelen met één of meerdere van de personages.

Intrigerend

Een qua drama en emoties behoorlijk vlakke film toch, maar toch weet het nog altijd knap een behoorlijk intrigerende te zijn. Niet dat de film je een heel duidelijk of sterk beeld geeft van hoe het er achter de schermen aan toe gaat in een modehuis en/of mode wereld in het algemeen, maar de onderlinge verhouding tussen de personages zorgt voor genoeg spanning en een zekere mate van onvoorspelbaarheid, waardoor de film vrijwel constant je aandacht vast weet te houden.

Dit neemt niet weg dat de film wat lang en 'nutteloos' voelt op bepaalde punten. Was er echt een reden waarom deze film langer dan twee uur moest duren? Persoonlijk vind ik van niet, maar het gaat gelukkig ook niet over het randje. Vervelen of verward raken door de vele ontwikkelingen en intriges zul je je waarschijnlijk dan ook niet! Wat langdradig, maar over het algemeen weet de film er wel goed in te slagen om zijn verhaal over te brengen.

Meer dan prima, ondanks zwaktes

Een goed verhaal, met geweldige acteurs, sets en kostuums, maar uiteindelijk ook te vlak qua emoties en zijn personages om daadwerkelijk een sterke indruk achter te laten. Gelukkig nog wel altijd een meer dan prima Ridley Scott film om te kunnen kijken.

7/10