Filmrecensie: Slumber Party Massacre (2021) Geregisseerd door Danishka Esterhazy

Een remake van een horror film die niet eens een klassieker, maar meer een cult-klassieker is. Wat kan er misgaan? Een miljoen en drie dingen, waarvan ook een groot gedeelte daadwerkelijk misgaat in deze film.

Niet een één op één remake

Ik kan niet eens zeggen dat ik nog veel afweet van de originele film uit 1982. Wel weet ik dat het niet per se een goede film is, maar meer één die vertrouwt op zijn concept, slechterik en creatieve moorden.

Dat zijn ook de dingen waar deze film voornamelijk op vertrouwt. Soort van. Het doet dit door niet een één op één remake te zijn van de originele film, maar het zou eigenlijk meer gezien kunnen worden als een vervolgfilm/reboot van de film-serie. Een benadering die zeer zeker niet ongebruikelijk is en juist vrij populair is geworden de laatste jaren. Of deze film echter ook een reeks aan vervolgen voort gaan brengen? Dat verwacht ik toch eigenlijk niet.

Vast tussen een serieuze poging en een parodie

Het vreemde aan de film is dat het eigenlijk niet goed lijkt te weten of het nou een parodie op het genre wil zijn of een serieuze poging om een typische slasher film te zijn, met alle gebruikelijke ingrediënten. Het gevolg hiervan is dat het nu ergens blijft steken tussen het zijn van een parodie en een serieuze genre-film. Dit heeft absoluut als gevolg dat zowel de humor ala de horror totaal niet uit de verf komen.

En ik zal eerlijk zijn: als de film zich meer had gericht op het zijn van een parodie had dit ongetwijfeld een vrij aardige film kunnen zijn. De film heeft namelijk zeker wat goede en leuke ideeën in zich. Niet dat het zo slim en leuk weet om te gaan met alle cliché als bijvoorbeeld een Scream film natuurlijk, maar deze film had het absoluut in zich om beter- maar bovenal ook leuker te zijn dan hoe het uiteindelijk is geworden.

Zelfs niet leuk voor de genre-liefhebbers

De film is een behoorlijk rommeltje geworden nu, met slechte montage, een matige opbouw en zeer twijfelachtige acteerprestaties. Ook de acteurs leken duidelijk niet goed te weten hoe om te gaan met hun rollen. Moesten ze voor komedie of realisme gaan? De matige prestaties zijn niet eens de acteurs te verwijten in dit geval. De film mist absoluut een duidelijke richting.

Dit heeft ook als gevolg dat er weinig te genieten valt voor de liefhebber van het slasher-genre. Door het gebrek aan opbouw en een goed geloofwaardig verhaal is de horror enorm zwak en zelfs de moorden zijn weinig indrukwekkend te noemen. Aan de ene kant zijn ze behoorlijk creatief en bloederig, maar de film behandeld ze meer als een bijzaak en weet het dan ook nooit leuk of überhaupt goed in beeld te brengen.

Niet compleet een ramp

Een vrij nutteloze en totaal niet effectieve film die een duidelijke richting mist. Het feit dat de film zichzelf voor het grootste gedeelte niet serieus neemt is uiteindelijk nog enigzins zijn redding, waardoor de film niet compleet een ramp om te kijken is.

4/10